Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (16)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (16)
  • Oppvekst og levekår (9)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Barnehage (3)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Utviklingsforstyrrelser (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mobbing (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (5)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • Høgskulen på Vestlandet (2)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (3)
  • Fredrik Solli Wandem (2)
  • Magnus Heie (2)
  • Arun Gosh (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Even Igland Diesen (1)
  • Gro Lien Garbo (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
Engelsk — Podcast

Why Kindergarten Matters for Children Growing Up in Poor Families

Podcast: Discover how quality preschool education can catalyze children's future success. Listen now to learn more.

Publisert: 18.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Utenforskap kan føre til radikalisering

- Når man er vokst opp med mye utenforskap både med hensyn til klassebakgrunn, etnisitet, hudfarge, religion og kriminalitet, så ble den kriminelle løpebanen en ressurs for å finne sin plass. Dette gjelder både i møtet med religionen og med politiske kriser, sier ekstremismeforsker Uzair Ahmed.

Publisert: 29.08.2024 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Hvordan takle kontroversielle tema i klassen

Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse.

Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Språk: Å lære norsk som polsk er lettere enn omvendt

PODKAST: På norsk snakker man med korte setninger og fyllord som «jo» og «nettopp», mens på polsk åpner avansert grammatikk for å leke med ord. Men hvordan er det egentlig å lære norsk – som polsk?

Publisert: 11.04.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Flerspråklighet og flerkulturell inkludering | Irmelin Kjelaas og Ida Muren Olsen

Hvilket språktilbud får nyankomne elever når de kommer til skolen, og hvor viktig er det med tospråklig opplæring?

Publisert: 01.12.2023 Hentet fra NTNU
Podcast

Kan demokrati læres?

Skolen skal gjøre elevene til aktive medborgere. Men demokratiopplæring er langt mer enn pugging av politiske partier. Aller først må vi lære oss å være uenige.

Publisert: 13.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med utviklingshemming?

Marte (15) har Downs syndrom. — Det er ikke noe gøy å være annerledes, men jeg har venner som kan støtte meg. Jeg er veldig takknemlig for det, sier hun.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

BluPodden: Rom for inkludering

Denne episoden har fokus på barnehagens rom, der rom for mangfald, musikalske møteplassar og naturrommet vert tematisert.

Publisert: 08.12.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Podcast

Podkast: Fattigdom, ulikhet og barns utvikling

Tusenvis av barn i Norge vokser opp i familier som lever i fattigdom. Hva betyr dette for barnas utvikling? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe disse familiene?

Publisert: 02.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Lærerrommet: Barn og elever fra krig, hva er best i skole og barnehage?

Hva er den beste inkluderende praksisen for barn og elever som har flyktet fra krig, og hvilken kunnskap og erfaring har vi?

Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

BluPodden: Trøbbel eller moro med flagg?

Å bruke nasjonalflagg som symbol på mangfold og fest er vanlig praksis i norske barnehager, men ikke alle opplever dette som noe positivt.

Publisert: 09.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Podcast

PRIDE og skolen: undervisning om kjønn og seksualitet

Osloskolens oppfordring til deltagelse i PRIDE har vakt reaksjoner, og det sirkulerer foreldreopprop mot "kjønnsforvirrende undervisning". – Undervisning som utfordrer tradisjonelle forståelser av kjønn og seksualitet er viktig for at alle barn skal oppleve inkludering og tilhørighet i skolen, sier forsker Beate Goldschmidt-Gjerløw.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen?

Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø?

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Flere elever er i spesialskoler og -klasser, hvorfor?

Svikter skolen på inkludering når det faglige trykket øker? Eller er alternative opplæringsarenaer en hjelp for elever som det ikke funker for i en vanlig klasse, av ulike årsaker?

Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Podkast: 10 år etter 22.juli: Hvordan undervise barn og unge om temaet?

22. juli-terroren er nå en del av læreplanene i skolen. Men undervisningen vet vi overraskende lite om. Lærere og skoleklasser har mulighet til å utvide undervisningstilbudet ved å dra til Læringssenteret på Utøya.

Publisert: 04.08.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Episode 16: Rasisme i skolen

Skolen er det stedet flest unge opplever å møte rasisme, viser en rapport. Men mange lærere er usikre på hvordan de skal takle dette i klasserommet.

Publisert: 01.08.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo