Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Podcast (4)

Artikkeltema

  • Digitalisering (11)
  • Mobbing (11)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (4)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Senter for IKT i utdanningen (1)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (3)
  • Marianne Olsen Brøntveit (2)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Arve T. Thorsen (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marius Vik (1)
Artikkel

Hva kjennetegner digitalt utenforskap for barn og unge?

Stipendiat Veslemøy Fossum Johansson forsker på hva det innebærer for barn og unge å oppleve digitalt utenforskap. Målet er å utforme mer inkluderende løsninger.

Publisert: 18.06.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Lærere etterlyser mer opplæring om nettmobbing

Lærere anerkjenner at nettmobbing er et problem i skolen, men føler seg dårlig forberedt til å adressere problemet. De etterlyser bedre retningslinjer og spesifikk opplæring.

Publisert: 10.11.2021 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast

Lærerrommet: Ghosting og digital mobbing, hvordan rammer det?

Hva kjennetegner mobbing, trakassering og såkalt ghosting på nett? Hva vet vi om hvordan barn og ungdom som utsettes har det og får det?

Publisert: 11.10.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet?

Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som aldri får fred, sier forsker.

Publisert: 02.02.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnet

– Bruken av digitale medier kan blant annet føre til at mobbingen får et mye større publikum enn i skolegården, sier Ida Sjursø. Hun er en av deltagerne under Forsker Grand Prix 2020.

Publisert: 07.09.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Lærerrommet: Netthets og sjikane

Hvordan kan lærere hjelpe elever til å håndtere netthat og - trusler? Hør på Lærerrommets episode 13.

Publisert: 01.08.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Det fordomsfulle språket

Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring.

Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast

Lærerrommet episode 12: Unge, digitale liv

Hva vet vi om den digitale hverdagen til barn og unge? Hvor mange opplever sjikane og mobbing

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 13 Hvordan håndtere netthets og sjikane?

Hva er egentlig netthets og hvordan kan lærere og skole hjelpe elever til å håndtere dette? Og kan lærere nok om dette?

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Hva er mobbing og trakassering?

Og hvordan påvirker mobbing, også den digitale, elevenes livskvalitet og skolefaglige prestasjoner? Det har Gunstein Egeberg levert sin doktoravhandling om.

Publisert: 30.03.2017 Hentet fra Senter for IKT i utdanningen
Artikkel

Barn og nye medier

Nye medier er langt fra så farlige for barn som vi ofte tror, viser Elisabeth Staksruds forskning. Hun har bidratt til å endre EUs policy på området, og med det hverdagspraksisen i millioner av europeiske hjem.

Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo