Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (26)
  • Blogg (8)
  • Fagartikkel (4)
  • Podcast (3)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Mobbing (42)
  • Psykisk helse (7)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Barnehage (5)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Atferd (3)
  • Kontroll og tilsyn (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Digitalisering (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Ledelse (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skolevegring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (42)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (7)
  • Alexandra Halsan (4)
  • Kari Stamland Gusfre (3)
  • Marit Oddvarsdotter Øvregård (3)
  • Ina Midttveit (2)
  • Thormod Idsøe (2)
  • Tove Flack (2)
  • Elin Nesvoll Vangsnes (1)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Grete Sørensen Vaaland (1)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Karoline Reilstad (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Lene Vestad (1)
  • Nina Grini (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Silje Stangeland (1)
  • Stine Sævik (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
Video

Læring for livet (16) Gode råd for å førebyggja mobbing i skulen

Nye tal syner at 58.000 elevar blir mobba på skulen i Norge i dag. Konsekvensane av mobbing er mange og alvorlege, og ofte også langvarige.

Publisert: 03.06.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Episode 30: Hvorfor er mobbetallene fortsatt høye, og hva kan gjøres med det?

Denne uka kom Elevundersøkelsen, som viser at mobbetallene kanskje ser ut til å ha stabilisert seg sammenlignet med i fjor. Men fremdeles er det altfor mange elever som blir mobbet på skolen i Norge.

Publisert: 28.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Episode 18: Vaksne som mobbar eigne elevar

At elevar vert utsett for mobbing av vaksne på skolen, er eit globalt problem. I dei fleste tilfella dreier det seg om lærarar som krenkjer eller mobbar sine eigne elevar.

Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Kan vi noen gang bli kvitt mobbing?

Andelen elever som opplever mobbing øker for andre år på rad. – Det er urovekkende, og uansett hvor godt vi jobber, vil vi nok aldri helt bli kvitt mobbing og andre krenkelser. Likevel, det er heldigvis mye som kan gjøres for å forebygge, håndtere og stoppe mobbing for å få ned tallene, sier Dziuginta Baraldsnes.

Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Systematisk arbeid mot mobbing i skulen

Kvifor oppstår mobbing? Og korleis bør eigentleg skular jobbe best mogleg for å førebygge mobbing, men også for å ta vare på alle involverte dersom ei mobbesak oppstår?

Publisert: 17.10.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Voksne som krenker barn på skolen – et globalt problem

Over hele verden finnes det barn som blir utsatt for mobbing av voksne på skolen. Disse elevene kan også ha økt risiko for å bli utsatt for mobbing av sine medelever.

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker

Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre av skolen når det gjelder det psykososiale miljøet, sier forsker.

Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mobber selv om de vet at det er galt – skolenes tiltak virker ikke

Elever som mobber andre vet at det de gjør er galt, men bruker moralsk frakobling for å unngå å håndtere de negative følelsene som oppstår etterpå.

Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Blir vi kvitt mobbing og trakassering i barnehagen?

I januar 2021 ble barnehageloven endret. Den nye loven sier at barnehagen skal ha nulltorelanse mot krenkelser, utestengning, mobbing, vold og trakassering.

Publisert: 02.06.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet?

Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som aldri får fred, sier forsker.

Publisert: 02.02.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever ønsker at lærere skal forstå læringsmiljøet med deres øyne

Elever i videregående synes det er fint å bli tatt på alvor og mener kartleggingsverktøyet Spekter kan hjelpe til et bedre læringsmiljø i klassen.

Publisert: 05.01.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnet

– Bruken av digitale medier kan blant annet føre til at mobbingen får et mye større publikum enn i skolegården, sier Ida Sjursø. Hun er en av deltagerne under Forsker Grand Prix 2020.

Publisert: 07.09.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Når er det behov for et innsatsteam mot mobbing?

Alle ansatte på en skole bør ha god kompetanse til å forstå, avdekke og løse mobbesaker, men i noen saker er det behov for ekstra støtte.

Publisert: 18.01.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Ferietid = mobbefri

Jula ringes inn ganske snart, og mange av oss glir inn i modusen «lys og varme, snill og fredelig».

Publisert: 15.12.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Hvordan følge opp elever som har blitt utsatt for mobbing?

Stipendiat Mari M. Lunder undersøker hvordan skolene følger opp elever som har blitt utsatt for mobbing. - Det finnes mange skoler som har gode rutiner for å avdekke og stoppe mobbing, men vi vet mindre om hvilke rutiner som eksisterer etterpå, sier hun.

Publisert: 14.11.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Inkludert – for enhver pris?

Kan man forstå begrepet inkludering slik at det å bli inkludert kan innebære noe negativt? Kanskje er vi for overfladiske og for lite presise når vi snakker om inkludering.

Publisert: 30.05.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Stemmer det at voksne krenker elever?

Hver dag strømmer tusenvis av elever, lærere og andre voksne til sin felles arbeidsplass på skolen. Gjennom en dag, en uke, et skoleår er det svært mange møter mellom voksne og barn. Det virker nærmest utenkelig at barn og unge kan bli krenket, trakassert eller mobbet av noen som jobber på skolen. Det er jo de som skal passe på dem.

Publisert: 10.09.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Ny film om mobbing i barnehagen

Hvordan kan de voksne i barnehagen skape miljøer der alle barn opplever å bli inkludert?

Publisert: 27.08.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Mobbing og krenkelser er et samfunnsproblem

Det er mye snakk om skolens plikt til å stoppe mobbing. Det er riktig og viktig, men mobbing er ikke bare et problem i skolen. Det er et samfunnsproblem.

Publisert: 27.02.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik kan barnehager jobbe mot mobbing

Barn i barnehagen mobber først og fremst gjennom å stenge noen ute. For å avdekke det som skjer bør de voksne være tett på barna, mener universitetslektor.

Publisert: 14.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo