Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Blogg

Inkludert – for enhver pris?

Kan man forstå begrepet inkludering slik at det å bli inkludert kan innebære noe negativt? Kanskje er vi for overfladiske og for lite presise når vi snakker om inkludering.

Blogg

Stemmer det at voksne krenker elever?

Hver dag strømmer tusenvis av elever, lærere og andre voksne til sin felles arbeidsplass på skolen. Gjennom en dag, en uke, et skoleår er det svært mange møter mellom voksne og barn. Det virker nærmes

 

Ny film om mobbing i barnehagen

Hvordan kan de voksne i barnehagen skape miljøer der alle barn opplever å bli inkludert?

Blogg

Mobbing og krenkelser er et samfunnsproblem

Det er mye snakk om skolens plikt til å stoppe mobbing. Det er riktig og viktig, men mobbing er ikke bare et problem i skolen. Det er et samfunnsproblem.

 

Slik kan barnehager jobbe mot mobbing

Barn i barnehagen mobber først og fremst gjennom å stenge noen ute. For å avdekke det som skjer bør de voksne være tett på barna, mener universitetslektor.

Blogg

Har du et trygt og godt skolemiljø?

Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket?

 

Aktivitetsplikten i praksis

Aktivitetsplikten dreier seg om at den enkelte skole må vurdere risiko og sannsynlighet for at krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering kan finne sted i egen virksomhet.

Blogg

Psykososialt team på skolen er en god ide

En ny rapport foreslår at skoler bør opprette ressursteam som kan følge opp barn som har vært utsatt for mobbing. Teamene kan også jobbe med et inkluderende læringsmiljø.

 

Barn og unge som har blitt utsatt for mobbing følges ikke opp lenge nok

En ny rapport viser at det er mangel på kompetanse om og systematisk arbeid for å følge opp barn og unge som har blitt mobbet.

 

Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage

For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og kommu

Blogg

Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen

Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned.

 

Venner er viktig for de som blir mobbet

Elever som blir utsatt for mobbing opplever mindre støtte og tilsyn fra lærere enn elever som ikke blir mobbet, men gode relasjoner til medelever er enda viktigere.

 

Voksne uvitende om mobbing i skolen

Tall fra Elevundersøkelsen for 2016 viser at 6,3 prosent av norske elever blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. 40,5 prosent svarer at ingen voksne på skolen visste om mobbingen.

Blogg

Vi kjenner ikke tålegrensen til et barn

En sekk med stein hjalp en skoleklasse å forstå noe viktig om hvordan de kan hjelpe hverandre eller gjøre skoledagen vanskeligere å komme gjennom.

 

Skolen bør gi de som har blitt mobbet tett oppfølging

En ny kunnskapsoppsummering viser at det å bli utsatt for mobbing kan gi alvorlige konsekvenser, og at det er behov for å utvikle et system for tett oppfølging av de som har blitt mobbet.

 

Mobbaren treng støtte

Det kan vere vanskeleg å sjå elevar som mobbar som sårbare, som nokon som treng hjelp. Forsking er derimot eintydig når det gjeld konsekvensar for mobbaren både på kort og lang sikt. Elevar som utset

 

Elever som mobber har dårligere forhold til lærerne

Elever som utsetter andre for mobbing har en svakere relasjon til lærerne enn elever som ikke mobber. Det viser resultatene fra en ny undersøkelse gjort i CIESL-prosjektet.

 

Posttraumatiske stressymptomer av mobbing

De siste årene har man begynt å bli klar over at mobbing kan føre til posttraumatiske stressymptomer (PTSD-symptomer).

 

- Etnisk mobbing verst

Ein studie frå Austerrike viser at barn og unge som blir mobba for sin etniske bakgrunn synest dette er verre enn å bli mobba for individuelle skilnader.

 

Digital mobbing kan føre til angstsymptomer

Digital mobbing ser ut til å ha andre konsekvenser enn tradisjonell mobbing, noe som betyr at ofrene i større grad kan oppleve redsel, engstelse eller panikk- og angstanfall.