Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (10)

Artikkeltema

  • Morsmålsundervisning (10)
  • Norsk som andrespråk (5)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Muntlig språk (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Barnehage (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Språkvansker (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (3)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Høgskolen i Innlandet (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (1)
  • Erlend Moe (1)
  • Fillip-André Baarøy (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Xenia Pløger (1)
Artikkel

Nå kommer de ukrainske elevene

Hvordan kan lærere og medelever best møte de ukrainske flyktningene som nå kommer til norske skoler?

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel

Språk og utdanningssystem i Ukraina

I dag er Ukraina rammet av krig, og det anslås at opptil 4 millioner mennesker vil flykte fra landet. En del av dem vil komme til Norge.

Publisert: 22.03.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

– Integrering er en sosial prosess som trenger sivilsamfunnet

Flyktninger i norske småkommuner synes det kan være vanskelig å bli integrert i samfunnet. Forsker mener å intensivere de offentlige tjenestene vi har i dag ikke vil gjøre at vi lykkes.

Publisert: 04.10.2021 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel

Å lære naboens språk har alltid vært vanlig på Balkan

Barnebytte og obligatorisk undervisning i minoritetsspråk er bare noe av det østeuropeere har gjort for å trosse ideen om én nasjon – ett språk.

Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år

Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog.

Publisert: 09.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Slik kan sosiale medier gi oss bedre språklig repertoar

Snapchat, Facebook og WhatsApp hjelper familier med innvandrerbakgrunn å utvikle sin flerspråklighet, viser forskning.

Publisert: 04.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Flere minoritetsspråklige barn i barnehagen

Ferske tall fra Utdanningsdirektoratet viser at andelen minoritetsspråklige barn i barnehagen stiger. Minoritetsspråklige barn defineres i denne sammenheng ved at «barnet og barnets foresatte har et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk, dansk og engelsk». I 2017 var det 48 700 minoritetsspråklige barn i barnehage i Norge. Det er en økning på 5 prosent fra 2016. Totalt er 17 % av barna i norske barnehager minoritetsspråklige, og det er de store kommunene som har høyest andel. Det har vært en jevn økning minoritetsspråklige barn i norske barnehager i alle aldersgrupper de siste fem årene.

Publisert: 28.02.2018 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Minoritetsspråklige barn vil bli gode i norsk

Helene Fulland har forsket på barns tospråklighet og hvordan barna selv opplever å vokse opp i Norge med dette. – De fremhever betydningen av å kunne norsk godt, men gir samtidig et nyansert bilde av det å være tospråklig hjemme og på skolen.

Publisert: 25.11.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Flerspråklige ungdommer bearbeider erfaringer gjennom skriving

Skriveprosessen er et verktøy for å bearbeide erfaringer knyttet til det å flytte fra et land til et annet. Det viser en ny studie der ungdom med kortere botid i Norge deltar. Det er viktig at skolen skaper rom for mer spontan-skriving for disse elevene, mener forskeren bak studien.

Publisert: 09.03.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Situasjonsbestemt språk

Viktig at barn får snakke det språket de ønsker i vanskelige situasjoner.

Publisert: 15.01.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo