Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (12)

Artikkeltema

  • Morsmålsundervisning (12)
  • Mangfold og integrering (6)
  • Norsk som andrespråk (5)
  • Muntlig språk (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Språkvansker (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Universitetet i Innlandet (2)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (1)
  • Erlend Moe (1)
  • Fillip-André Baarøy (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Sandra R. Nielsen (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Xenia Pløger (1)
Artikkel

Å lengta etter eit språk

Mange samar, kvener og skogfinnar opplever ei sorg over å ikkje meistra språket som knyter dei til sitt eige folk. Fleire prøver no å ta språket sitt tilbake.

Publisert: 26.08.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Lærere ikke forberedt på elever med flyktningbakgrunn

Aldri før har flere mennesker vært på flukt. Hvordan bør skolen ta imot elever med flyktningbakgrunn, barn og unge som har opplevd at deres mening ikke har en verdi?

Publisert: 11.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Nå kommer de ukrainske elevene

Hvordan kan lærere og medelever best møte de ukrainske flyktningene som nå kommer til norske skoler?

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Språk og utdanningssystem i Ukraina

I dag er Ukraina rammet av krig, og det anslås at opptil 4 millioner mennesker vil flykte fra landet. En del av dem vil komme til Norge.

Publisert: 22.03.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

– Integrering er en sosial prosess som trenger sivilsamfunnet

Flyktninger i norske småkommuner synes det kan være vanskelig å bli integrert i samfunnet. Forsker mener å intensivere de offentlige tjenestene vi har i dag ikke vil gjøre at vi lykkes.

Publisert: 04.10.2021 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Å lære naboens språk har alltid vært vanlig på Balkan

Barnebytte og obligatorisk undervisning i minoritetsspråk er bare noe av det østeuropeere har gjort for å trosse ideen om én nasjon – ett språk.

Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forsking i fleirspråklege klassar i 10 år

Tegn på sprog. En gentænkning af literacypædagogikken i sprogligt mangfoldige klasserum var tittelen på konferansen som 6. desember markerte avslutninga på det danske ti-årige forskings- og utviklingsprosjektet Tegn på sprog.

Publisert: 08.12.2019 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Slik kan sosiale medier gi oss bedre språklig repertoar

Snapchat, Facebook og WhatsApp hjelper familier med innvandrerbakgrunn å utvikle sin flerspråklighet, viser forskning.

Publisert: 04.09.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Flere minoritetsspråklige barn i barnehagen

Ferske tall fra Utdanningsdirektoratet viser at andelen minoritetsspråklige barn i barnehagen stiger. Minoritetsspråklige barn defineres i denne sammenheng ved at «barnet og barnets foresatte har et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk, dansk og engelsk». I 2017 var det 48 700 minoritetsspråklige barn i barnehage i Norge. Det er en økning på 5 prosent fra 2016. Totalt er 17 % av barna i norske barnehager minoritetsspråklige, og det er de store kommunene som har høyest andel. Det har vært en jevn økning minoritetsspråklige barn i norske barnehager i alle aldersgrupper de siste fem årene.

Publisert: 28.02.2018 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel

Minoritetsspråklige barn vil bli gode i norsk

Helene Fulland har forsket på barns tospråklighet og hvordan barna selv opplever å vokse opp i Norge med dette. – De fremhever betydningen av å kunne norsk godt, men gir samtidig et nyansert bilde av det å være tospråklig hjemme og på skolen.

Publisert: 25.11.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Flerspråklige ungdommer bearbeider erfaringer gjennom skriving

Skriveprosessen er et verktøy for å bearbeide erfaringer knyttet til det å flytte fra et land til et annet. Det viser en ny studie der ungdom med kortere botid i Norge deltar. Det er viktig at skolen skaper rom for mer spontan-skriving for disse elevene, mener forskeren bak studien.

Publisert: 09.03.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Situasjonsbestemt språk

Viktig at barn får snakke det språket de ønsker i vanskelige situasjoner.

Publisert: 15.01.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo