Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (7)
  • Motivasjon (7)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Alexander Meyer (1)
  • Ilmi Willbergh (1)
  • Lena Andresen (1)
  • Lene Dahle Olsnes (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Robert Mjelde Flatås (1)
  • Turid Skarre Aasebø (1)
  • Willy Aagre (1)
Fagartikkel

Postkolonial didaktikk: En mangfoldig elevgruppe trenger et mangfoldig innhold

Minoritetselever kan få hjelp til å lykkes bedre i skolen ved at man gjør undervisningen mer relevant for dem. Det kan skje ved at man kombinerer ulike typer kulturelle referanser i undervisningen.

Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Artikkel

Elevers engasjement varierer fra time til time

– Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med læreren, sier stipendiat Ella Bjerga Pettersen som undersøker elevers engasjement i sin doktorgrad.

Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

KRAFT – en modell for å fremme elevenes stemme

For at elever i skolen skal oppleve hvordan de selv kan ta egne og bevisste valg, må elevens stemme bli hørt. Artikkelforfatterne drøfter her hvordan KRAFT-modellen kan brukes til å få oversikt over alle deler av elevens skoleliv for så å kunne fremme elevens skolelivskvalitet.

Publisert: 11.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Kronikk

Ungdomskultur har i for stor grad fått et problemstempel. Vi må slippe den inn i skolen

DEBATT: Gaming og popmusikk kan utvide trange pensumrammer i undervisningen.

Publisert: 25.04.2022 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Opplæringsplikten og skolens handlingsrom – hva pandemi og skolestengning lærte oss

Når skolen skal oppsummere erfaringene etter koronapandemi og skolestenging, så er opplæringsplikten en nøkkelfaktor som ikke bør glemmes. Pandemien kan ha bidratt til å synliggjøre hva denne betyr for skolens struktur og elevenes læring.

Publisert: 11.12.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Artikkel

Korleis få elevane engasjert i samfunnsfag?

Elevar med høg fagleg sjølvtillit og som opplever at faget bidreg til deires samfunnsdeltaking er dei som legg mest innsats i samfunnsfag, syner ein ny studie. Korleis kan læraren stimulere elevane sitt engasjement for faget?

Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Nysgjerrige elever i fremtidens skole

Når «fremtidens skole» i disse dager diskuteres i ulike utvalg, er det på høy tid å diskutere hvilke «danningselementer» som skal være med. Da er det viktig å huske at skolens bidrag til danning først og fremst skjer gjennom skolefagene.

Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo