Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (4)
  • Omtale (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (13)
  • Motorikk (13)
  • Læreplaner (4)
  • Motivasjon (4)
  • Fysisk helse (3)
  • Lek (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Første steg (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • NTNU (1)
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • An-Magritt Larsen (1)
  • André Horgen (1)
  • Bjørg Oddrun Hallås (1)
  • Egil Galaaen Gjølme (1)
  • Elin Nyberg (1)
  • Ellen Beate Hansen Sandseter (1)
  • Erlend Ellefsen Vinje (1)
  • Erling Algrøy (1)
  • Georg Mathisen (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Kjersti Mordal Moen (1)
  • Kjetil S. Grønnestad (1)
  • Knut Løndal (1)
  • Lise Wollan Porsanger (1)
  • Marius Wick Kvalvaag (1)
  • Ole-Vinjar Egeland (1)
  • Ove Olsen Sæle (1)
  • Petter Erik Leirhaug (1)
  • Steinar Brandslet (1)
  • Øystein Røynesdal (1)
  • Øyvind Kvalnes (1)
Fagfellevurdert

Uaktsomhet i kroppsøving: En kritisk diskursanalyse av rettsavgjørelser

Hvordan konstrueres uaktsomhet i rettsavgjørelser hvor læreres handlinger i kroppsøving er vurdert som uaktsomme?

Publisert: 07.02.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Fagartikkel

Risikofylt lek i skolen

Risikofylt lek er en forutsetning for en sunn mental og motorisk utvikling hos barn. Samtidig har voksne en tendens til å bli stadig mer forsiktige og ønsker å beskytte barn mot alt som er potensielt skadelig.

Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Ballspillundervisning i kroppsøving

Mange elever elsker ballspill, mens noen fagpersoner mener dette tar altfor stor plass i undervisningen. Så hvilken rolle bør ballspillene egentlig ha i kroppsøvingsfaget etter den nye læreplanen?

Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel

– Det er strengere plasskrav for høner enn for skoleelever

Barn har ikke plass til å bevege seg i skolegården. Gode uteområder er vel så viktig for helsa som godt inneklima, mener forsker.

Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel

Høg puls er bra for helsa til barn

Professor Eivind Aadland er hovudforfattaren bak ein ny artikkel som er peika ut av tidsskriftet Pediatric Exercise Science som det mest spanande nybrottsarbeidet innan fysisk og aktivitet og helse hos barn i 2018.

Publisert: 06.05.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Ny forskning: Derfor slutter ungdom med idretten sin

Hvordan kan vi skape miljøer som bidrar til at idrettsungdom beholder motivasjonen til å fortsette med idretten sin? Forskere kan ha funnet svaret i en fersk studie.

Publisert: 29.01.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale

Fysisk aktivitet og økt lærelyst i skolen

Silje Eikanger Kvalø disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger 20. september 2018. Hun har undersøkt hvordan fysisk aktivitet kombinert med læring i fag kan forebygge kroppslig forfall og stimulere elevenes lærelyst.

Publisert: 13.09.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel

Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet»

Elevenes rett til kroppslig læring kan bli erstattet av pliktige fysiske aktivitetstiltak i skolen – det vil si tiltak som har snevrere mål enn det tradisjonelle kroppsøvingsfaget. Men det har vist seg vanskelig å dokumentere at tilsvarende krav til fysisk aktivitet i andre land har hatt effekt på skoleelevers fysiske aktivitetsnivå, helse eller skoleprestasjoner.

Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Kronikk

Ikke fjern ballspill og idrettsaktiviteter fra gymmen

88,6 prosent av norske skoleelever liker det som skjer i kroppsøvingstimene. Likevel kan det se ut som om mange nå vil snu faget på hodet.

Publisert: 06.04.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet

Vi trenger gymlærere som brenner for idretten og formidler gode tekniske øvingsbilder, men dette er ikke tilstrekkelig. En kroppsøvingslærer må samtidig kunne ta et oppgjør med fagets instrumentelle idrettspraksis og dreie faget mot en mer helhetlig faglig og pedagogisk danningstenkning.

Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Artikkel

Fysisk aktive barn mindre deprimerte

Også barn har godt av fysisk aktivitet. Det kan blant annet hjelpe barna til å takle depresjon.

Publisert: 19.01.2017 Hentet fra NTNU
Omtale

Helhetsperspektiv på motorikk

Skal barn og unge kunne delta i aktiviteter sammen med andre, må de mestre motoriske ferdigheter.

Publisert: 07.09.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Barn i naturbarnehager får bedre motorikk

– Studier viser at barn i naturbarnehager utvikler bedre motorikk enn barn i andre barnehager, sier Olav Bjarne Lysklett.

Publisert: 14.05.2015 Hentet fra Første steg 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo