Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (7)
  • Naturfag (7)
  • Lærerutdanning (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Engelsk (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • NorDiNa (1)
  • Paideia (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Arne Martin Larsen (1)
  • Ingrid Eikeland (1)
  • Jan Höper (1)
  • Kari Beate Remmen (1)
  • Kirsti Marie Jegstad (1)
  • Kristin G. Tsigaridas (1)
  • Lise Lotte Henriksen (1)
  • Merethe Frøyland (1)
  • Pauline Book (1)
  • Tone Fredsvik Gregers (1)
Fagfellevurdert

Naturfag i flerspråklige klasser – en ressursorientert modell

Individuelle og sosiale forhold påvirker, sammen med begreper, erfaringer og kunnskaper, flerspråklige elevers deltakelse i faglig arbeid. En viktig del av lærerrollen innebærer derfor å designe situasjoner der flerspråklige elever har en reell mulighet til å delta aktivt.

Publisert: 13.12.2024 Hentet fra Paideia Nr. 27/2024
Fagartikkel

Kjemi i skolegården – hvordan utvide et klassisk laboratoriefag

Uteundervisning i naturfag har ofte som mål å gi elevene naturopplevelser eller at de skal lære om bærekraftig utvikling. Men også kjemiundervisning kan gjennomføres utendørs, gjerne innenfor skolens eget område.

Publisert: 10.12.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Artikkel

Ny forskerskole i matematikk til UiA

UiAs matematikkdidaktikk-miljø er tildelt ansvaret for en nasjonal forskerskole av Forskningsrådet. I hele landet kommer det 12 nye forskerskoler i forskjellige fag, og UiA er med i syv av dem i tillegg til den UiA leder.

Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Engelsk — Fagfellevurdert

Pedagogical considerations when educators and researchers design a controversy-based educational programme in a science centre

Artikkelen presentere et forskningsprosjekt der en forsker og fire pedagoger ved et vitensenter sammen utformet et kontroversbasert utdanningsprogram for elever i videregående skole. Målet var å bidra til forståelsen av hvordan vitensentre går fra å presentere nøytrale vitenskapelige fakta, til å invitere til å diskutere og tenke kritisk om dagsaktuelle temaer.

Publisert: 13.09.2021 Hentet fra NorDiNa Vol. 16, 1/2020
Omtale

Grunnskolelærerutdanningen får penger til nytt prosjekt

Etter tre forsøk får endelig Lærerutdanninga tilskudd fra Forskningsrådets program FINNUT. Til høsten starter LAB-TEd opp.

Publisert: 07.11.2018 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Naturfagene i norsk skole anno 2015

En ekstern ekspertgruppe oppnevnt av Utdanningsdirektoratet har gjennomgått innholdet i fellesfaget naturfag og de naturvitenskapelige programfagene i videregående skole.

Publisert: 13.08.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagartikkel

Biologilærerundersøkelsen 2014

I en landsdekkende undersøkelse har man ønsket å finne ut hvem biologilærerne er og hvordan de driver undervisningen sin. Det viser seg at den gjennomsnittlige biologilæreren er høyt utdannet, har god faglig bakgrunn i biologi, men kunne hatt behov for mer biologididaktikk i sin utdanning.

Publisert: 03.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo