Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Norsk som andrespråk (7)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Voksenopplæring (3)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (7)

Artikkelforfatter

  • Jan-Tore Berghei (3)
  • Anne Grete Tøge (1)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Line-Marie Holum (1)
  • Nina Eriksen (1)
Artikkel

Opplæring med flerspråklig støtte gir bedre norskkunnskaper

Kan en assistent, som snakker elevens morsmål, hjelpe voksne deltakere å lære seg norsk? Et nytt prosjekt fra OsloMet tyder på det.

Publisert: 28.04.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Frafallsstudie med overraskende funn

Medelever er avgjørende for elevers motivasjon på flerkulturelle videregående skoler, ifølge fersk studie.

Publisert: 15.09.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Nytt kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk

Et nytt digitalt kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk er nå tilgjengelig for grunnskoler og videregående skoler i Norge. Utdanningsdirektoratets nye kartleggingsverktøy skal fungere som en støtte til lærere.

Publisert: 17.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Forskere foreslår indikatorer for ny integreringslov

En ny integreringslov skal bidra til økt arbeidsdeltakelse og økonomisk selvstendighet blant innvandrere til Norge. I en ny rapport ser OsloMet-forskere nærmere på hvordan norske myndigheter kan måle om vi oppnår disse målene.

Publisert: 21.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Liten nytte av å flytte norskopplæring for flyktninger og innvandrere

Det diskuteres hvorvidt norskopplæring for flyktninger og innvandrere med høyere utdanning bør tas over av norske universiteter. Ny rapport viser at dette vil kreve store endringer og omfatte svært få, og samfunnsnytten vil trolig være liten.

Publisert: 18.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde

Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport.

Publisert: 03.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Store karakterforskjeller mellom elever med ulik innvandrerbakgrunn

Forskere ved OsloMet har nå studert de 20 største innvandrergruppene i videregående opplæring. De finner store forskjeller både i karakterer og hvor mye lekser ungdom gjør.

Publisert: 27.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten + Praksis
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo