Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Norsk som andrespråk (6)
  • Engelsk (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Ledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (3)
  • Acta Didactica (2)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)

Artikkelforfatter

  • Anna Krulatz (1)
  • Anne Dahl (1)
  • Anne-Lise Rygvold (1)
  • Gisela Håkansson (1)
  • Hilde Sofie Fjeld (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Lene Anundsen (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
Fagfellevurdert

Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring

Voksne innvandrere som tar norsk grunnskoleeksamen har teksterfaringer fra litterære tradisjoner som kan være ukjente i vår sammenheng. Imidlertid vil de fleste litterære tekstpraksisene sannsynligvis ikke bli gjenkjent i skolesammenheng.

Publisert: 11.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 6/2020
Fagfellevurdert

Leseferdigheter hos norske andreklassinger med ulik språklig bakgrunn

I motsetning til de minoritetsspråklige elevene som eksponeres for to språk, blir utenlandsadopterte etter adopsjon eksponert for bare ett språk (norsk) på linje med kontrollgruppen. I tillegg er adoptivforeldrene i denne studien enspråklig norske. Det bidrar til en mer omfattende eksponering for norsk enn mange av de minoritetsspråklige elevene som kommer fra en bakgrunn der foreldrene ikke har de samme mulighetene til å stimulere opplæringsspråket.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/17
Fagfellevurdert

Vilje, men manglende handlingskraft - skolelederes forståelse av tospråklige faglæreres plass i skolens læringsfellesskap

Det er mye som tyder på at både skoleeier og skoleledere kan utnytte ressursene til tospråklig fagopplæring langt bedre dersom dette arbeidet gis større prioritet i kommunen og på skolene.

Publisert: 10.06.2017 Hentet fra Acta Didactica 2/2017
Svensk — Fagfellevurdert

Språkstörning – med utgångspunkt i grammatiska utvecklingsstadier

Barn med språkforstyrrelser har problemer med å tilegne seg førstespråket sitt - til tross for normal hørsel og normale kognitive evner. Tverrspråklig forskning om grammatiske problemer har vist at problemene ser ulike ut i ulike språk.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2017
Fagfellevurdert

Mestring og trivsel hos elever med minoritetsbakgrunn i skoler der majoritetsspråklige elever er i flertall

Elever med språklig minoritetsbakgrunn trives noe dårligere på ungdomsskolen, har mindre tro på egen mestring og sliter mer med utsettelsesatferd enn majoritetselever.

Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 4/2015
Fagfellevurdert

Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?

- I hvilken grad føler engelsklærere i Norge seg forberedt på å undervise i flerkulturelle og flerspråklige klasserom?

Publisert: 15.02.2016 Hentet fra Acta Didactica 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo