Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Podcast (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Ny som lærer (4)
  • Organisering (4)
  • Kollegaveiledning (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Universitetet i Bergen (UiB) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Amanda Schei (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Vigdis Alver (1)
Artikkel

– Lærerutdanningene utdanner ikke den type lærere de skal

Lektorutdanningen og grunnskolelærerutdanningen har blitt likere, selv om de rekrutterer helt forskjellige studenter. Kan det ha noe med de dårlige søkertallene til lærerutdanningene å gjøre?

Publisert: 30.04.2025 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Video

Læring for livet (9) Hvorfor slutter lærere i yrket?

Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Hvorfor det?

Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast

Lærerrommet: Hvorfor slutter lærerne?

Undersøkelser viser at mange lærere ønsker seg til jobber utenfor skolen, og lærermangelen er en realitet. Hva er årsakene til dette, og hva kan gjøres for å motvirke?

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte

– Overaskende funn, sier professor. Lærere som er nye i jobben trives til tross for «praksissjokk» og mange komplekse oppgaver.

Publisert: 21.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo