Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Ny som lærer (4)
  • Profesjonsetikk (4)
  • Kollegaveiledning (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Organisering (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • NTNU (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Elin Ødegård (1)
  • Eva Bjerkholt (1)
  • Finn R. Hjardemaal (1)
  • Kari Kildahl (1)
  • Kari Søndenå (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
Artikkel

Hvordan øke statusen til læreryrket?

Før hadde lærerne høy status. Sånn er det ikke lenger. Hvordan kan yrket gjøres mer attraktivt?

Publisert: 03.06.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Utdanner vi fortsatt uskikkede lærere?

Utdanning av fremtidige lærere er et stort samfunnsansvar, og lærerutdanningene må kunne gå god for kompetansen hos de kandidatene som uteksamineres. Et viktig bidrag til å sikre kompetansen hos fremtidens lærere er skikkethetsvurderingen.

Publisert: 26.04.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Video

Læring for livet (9) Hvorfor slutter lærere i yrket?

Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Hvorfor det?

Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?

Hensikten med denne artikkelen er å løfte fram spor av kritisk tenkning i veiledning som innspill til utvikling av innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningene og i veilederutdanninger. Dette for at utdanningene skal kunne ivareta kravet om kritisk tenkning slik det er formulert i sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo