Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (5)
  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Omtale (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (11)
  • Profesjonsetikk (11)
  • Demokrati og medvirkning (5)
  • Samfunnsfag og historie (4)
  • Atferd (3)
  • Barnehage (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Mobbing (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Overgrep (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (3)
  • Første steg (2)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Gunnar Grut (3)
  • Martin Øystese (3)
  • Unni Eikeseth (3)
  • Bente Nes Aadnesen (1)
  • Geir Heggås Bakkevoll (1)
  • Ingunn Folgerø (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Turid Bie (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagartikkel

Etisk ansvar når barn mobbar

Barnehagelæraren må ta i vare barn som vert mobba, men må likevel ikkje gløyma barnet som mobbar.

Publisert: 27.05.2025 Hentet fra Første steg 1/2025
Podcast

Mer kunnskap – på bekostning av barns personvern?

Regjeringen vil opprette et nasjonalt individregister med personopplysninger om barnehagebarn og skoleelever. Det skal ikke hentes inn samtykke og opplysningene er av sensitiv karakter, men det spiller vel ingen rolle – når målet er mer kunnskap?

Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Podcast

Kan vi kalle en 9-åring voldelig?

En rekke medieoppslag om vold i skolen kan etterlate et inntrykk av at vi har å gjøre med en langt mer aggressiv elevgruppe en før. Stemmer dette? Og kan vi kalle en 9-åring voldelig?

Publisert: 08.01.2024 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Video

Læring for livet (13) Hva er et "normalt barn" i barnehagen?

Barn er barn. De hoier og styrer, og har sine særegenheter. Allikevel har vi en tanke om hva som er et "normalt" barn. Hvordan påvirker denne tankegangen barnehagelærere? Hva er egentlig et normalt barn i barnehagen? Og hva er viktig for barnehageårene?

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Forsoning i klasserommet

Klasserommet var den viktigste arenaen for fornorskningen og kan bli den viktigste arenaen for revitalisering av tapt språk og kultur.

Publisert: 23.06.2023 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 3

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 3 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 2

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 2 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast

Lærarkrigen mot Quisling Episode 1

Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 1 av 3.

Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Bekymret for et barn?

Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Omtale

Lærere og prester velger taushet foran meldeplikt

Til tross for at meldeplikten er overordnet taushetsplikten, er det nettopp taushetsplikten som er begrunnelse når Kjartan Leer-Salvesen avdekker at viljen til å melde fra til barnevernet i det virkelige liv er mindre enn når prester og lærere blir presentert for hypotetiske problemstillinger.

Publisert: 26.01.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo