Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (10)
  • Oppvekst og levekår (10)
  • Samspill og relasjoner (10)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Motivasjon (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Heidi Øvereng Bjøntegaard (1)
  • Jeanette Christiansen (1)
  • Lena Andresen (1)
  • Lene Dahle Olsnes (1)
  • Martin Sjøen (1)
  • Ruth Kjærsti Raanaas (1)
  • Sidsel Sverdrup (1)
  • Silje Hvilsom Kvanvik (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vigdis Alver (1)
  • Willy Aagre (1)
  • Åse Røthing (1)
Artikkel

– Ungdom blir ofte utelatt i saker som angår dem

Hva skjer når ungdom er involvert i forskningsprosessen? Ny rapport viser at medforskning kan gi ungdom en stemme der de tidligere ikke har blitt hørt.

Publisert: 25.06.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

KRAFT – en modell for å fremme elevenes stemme

For at elever i skolen skal oppleve hvordan de selv kan ta egne og bevisste valg, må elevens stemme bli hørt. Artikkelforfatterne drøfter her hvordan KRAFT-modellen kan brukes til å få oversikt over alle deler av elevens skoleliv for så å kunne fremme elevens skolelivskvalitet.

Publisert: 11.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Artikkel

Ungdom og ekstremisme i 2021 - En studie av ungdommers vurdering av ekstremisme og forebygging i Norge

I 2021 var det 10 år siden terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. Siden den gang har en ny generasjon unge mennesker vokst opp. Denne generasjonen har vært eksponert for terrorhandlinger i andre land, og dessverre også i Norge. Samtidig har norske ungdommer vært mottagere av ulike forebyggende tiltak rettet mot nettopp radikalisering og voldelig ekstremisme, gjennom blant annet skolens og andre kommunale og statlige aktørers arbeid.

Publisert: 05.09.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk

Ungdomskultur har i for stor grad fått et problemstempel. Vi må slippe den inn i skolen

DEBATT: Gaming og popmusikk kan utvide trange pensumrammer i undervisningen.

Publisert: 25.04.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Hvordan jobber frivillige organisasjoner med inkludering av barn og unge i fritidsaktiviteter?

– Organiserte fritidsaktiviteter er viktige for at barn og unge får oppleve fellesskap, tilhørighet og mestring viser en ny rapport.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Ungdom og deltakelse i psykisk helsefremmende arbeid

Norske kommuner har et ansvar for å fremme helse og trivsel blant barn og unge. Derfor har kommunene behov for mer kunnskap om hvordan fremme psykisk helse i den unge befolkningen. Kommunale ledere kan ha en nøkkelrolle i dette arbeidet.

Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2021
Fagartikkel

Når forsøk på inkludering blir ekskludering

Det er en generell antakelse at skolen har et særansvar i å forebygge radikalisering av unge mennesker, uten at man vet sikkert om slike tiltak virker. Det kan hende skolens viktigste bidrag heller må være å forebygge terrorfrykt.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Podcast

Lærerrommet: Livsmestring, kan det læres?

Hvordan kan livsmestring læres bort i et klasserom? Hva med elever som ikke lærer seg de rette mestringsteknikkene?

Publisert: 09.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Ubehag – en ressurs for kritisk og inkluderende undervisning

Ubehag er noe de fleste av oss ønsker å unngå. Ubehag er først og fremst nettopp ubehagelig. Men ubehaget kan også være en ressurs i arbeidet med kritisk tenkning og inkluderende undervisning, for lærere og alle som underviser. Ved å undersøke ubehaget framfor å rømme fra det kan vi forstå mer av våre egne forståelsesmåter og forestillinger og av hva som skaper ubehag.

Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo