Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (22)
  • Blogg (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (25)
  • Psykisk helse (12)
  • Digitalisering (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Atferd (3)
  • Motivasjon (3)
  • Barnehage (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Mobbing (2)
  • Organisering (2)
  • Stress (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Lek (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skolevegring (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (25)

Artikkelforfatter

  • Ane Bergset Mandal (1)
  • Ann-Katrin Grotle (1)
  • Anne Birgitta Nilsen (1)
  • Anne Grethe Sønsthagen (1)
  • Annika Melinder (1)
  • Birgit Nordtug (1)
  • Camilla Lauritzen (1)
  • Hedda Berntsen (1)
  • Hege Heiestad (1)
  • Henrik Holm (1)
  • Jan Frode Lindsø (1)
  • Jon-Håkon Schultz (1)
  • Jonas Linkas (1)
  • June T. Forsberg (1)
  • Kari Stefansen (1)
  • Kirsten Braatveit (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Liridona Gashi (1)
  • Lise Lotte Ågedal (1)
  • Magne Mæhle (1)
  • Maja Sandmo Grip (1)
  • Margareth Sandvik (1)
  • Marianne Tevik Singstad (1)
  • Marit Mellingen (1)
  • Natalia Kucirkova (1)
  • Per Are Løkke (1)
  • Robert Mjelde Flatås (1)
  • Rolf Magnus Grung (1)
  • Stine Ekornes (1)
  • Sturla Fossum (1)
  • Svein-Arild Vis (1)
  • Svitlana Holovchuk (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Willy Aagre (1)
  • Åse Strandbu (1)
Kronikk

Derfor bør du unngå å stille et barn det samme spørsmålet flere ganger

KRONIKK: Barn som blir stilt et gjentakende spørsmål, vil med stor sannsynlighet endre svaret fra gang til gang.

Publisert: 05.11.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ungdomskriminaliteten i Norge er langt unna «svenske tilstander»

KRONIKK: Trenger vi strenge reaksjoner og tøffe tiltak for ungdom som er i risikosonen for kriminalitet? Min egen forskning tyder på at noe annet er atskillig viktigere.

Publisert: 31.10.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Klar økning i mobbing: Vi trenger et mobbeløft i skolen!

Alle former for mobbing i skolen øker, og skolens tiltak hjelper ikke. Kronikkforfatterne kommer med forslag til hva skolene kan gjøre.

Publisert: 25.09.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Dobbelttimer er tortur for elevene

Konsekvensene av for korte og ikke hyppige nok pauser er dårligere læring, dårligere fokus og dårligere motivasjon hos elevene, skriver Hedda Helene Berntsen.

Publisert: 25.04.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Lite søvn har sammenheng med psykiske plager hos ungdom

Ungdom som økte sin søvnlengde over en periode på to år opplevde reduksjon av psykiske plager.

Publisert: 06.02.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Uro og undring om barns skjermbruk og psykiske helse

DEBATT: Det er ikke et poeng for meg å legge skylden for barns tilstand på skjermbruk, men skjermbruken styrker i hvert fall ikke tilstedeværelsen mellom mennesker.

Publisert: 04.01.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

De er ikke i stand til å møte på skolen, derfor møter skolen dem

Ungdommer som ikke klarer å møte på skolen, må få en lovfestet rett til nettbaserte skoletilbud, mener kronikkforfatteren.

Publisert: 08.12.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skolegang handler mye om smerte

Vi ønsker at barna våre skal oppleve skoledager fulle av glede, mestring og læring. De skal vokse faglig, utvikle en kritisk sans og danne vennskapsbånd. Men erkjenner vi samtidig at skolen har en helt enorm skyggeside? Skolegang handler mye om smerte.

Publisert: 09.11.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

5 forskningsbaserte råd for å hjelpe barn som har opplevd krig og flukt

Barn som har opplevd traumatiske hendelser kan få psykiske problemer. Hvordan skal skolene, barnehagene og fritidsaktivitetene ta dem imot?

Publisert: 04.11.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Vi trenger mer kunnskap om unge i Distrikts-Norge

DEBATT: Det er stort behov for at unge ønsker å leve livet sitt i distriktene. Utfordringen er at vi vet lite om hverdagslivet deres og hvilke fremtidsønsker de har.

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Er det foreldrenes skyld at barne- og ungdomsidretten har blitt så alvorlig?

KRONIKK: Hvis bare foreldrene sluttet med alt press, ville idretten igjen tilhøre barna. Eller er det så enkelt?

Publisert: 25.08.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Forskere fant ut at skjermbruken hadde nesten samme negative påvirkning på de unges livskvalitet som det poteter hadde - altså nesten ingenting

KRONIKK: Bekymring rundt barns skjermbruk trenger nyanseringer.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider!

KRONIKK: Lærere må ofte fungere både sosialarbeidere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, psykologer, konfliktløsere og familieveiledere. Vi trenger heller flere sosialfaglige ansatte i skolen.

Publisert: 24.06.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ungdomskultur har i for stor grad fått et problemstempel. Vi må slippe den inn i skolen

DEBATT: Gaming og popmusikk kan utvide trange pensumrammer i undervisningen.

Publisert: 25.04.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Hva skal til for at internett blir trygt og tilrettelagt for barn?

For den neste generasjonen av internettbrukere er det viktig at vi alle er mer bevisste på valgene vi tar.

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Robuste barn vokser på (og i) trær!

Det krever robusthet, det her livet! Robusthet er styrke og samtidig å kjenne sin begrensning. Det er å lære å si ja, og nei. Robusthet er å reise seg igjen, etter å ha falt.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Mange pasienter med rusmiddelavhengighet har store lærevansker uten å vite om det

KRONIKK: Det er kjent at ruspasienter med generelle lærevansker har flere tilbakefall til rus og i større grad avbryter behandlingen. Likevel viser ny norsk forskning at mange pasienter med rusmiddelavhengighet har gått gjennom årevis av behandling og oppfølging uten å få en diagnose for sine lærevansker eller psykiske utviklingshemming.

Publisert: 02.12.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Folkehelsa er trua av pseudovitskap. Då må vi tenke nytt om kva barn lærer på skulen.

KRONIKK: Eit nytt kunnskapsløft i skulen trengst kanskje for at barn og unge stille betre rusta til å skilja mellom dårleg og god informasjon. Det kan forbetre helse, livskvalitet og førebyggja livsstilssjukdommar.

Publisert: 02.03.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Er tause barnehagelærere de beste?

DEBATT: Jeg håper virkelig ikke mine studenter på barnehage- og grunnskolelærerutdanningen leser Markus Lindholms innlegg og tror at de skal la barna vandre rundt alene i barnehagen for å filosofere og bli kloke.Margareth Sandvik

Publisert: 14.11.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Kva alle politikarar og andre som tek avgjerder om barn bør vite

Avgjerder som gjeld omsorg for barn krev grunnleggjande kunnskap både om kva som påverkar barns utvikling, og om kva for menneskelege og samfunnsmessige konsekvensar oppveksten vi tilbyr barna har.

Publisert: 05.10.2018 Hentet fra forskning.no
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo