Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)
  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Podcast (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (15)
  • Organisering (15)
  • Skoleutvikling (15)
  • Kollegaveiledning (4)
  • Læreplaner (3)
  • Profesjonsetikk (3)
  • Ledelse (2)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Forskningsrådet (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Professions and Professionalism (P&P) (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • Tidsskrift for samfunnsforskning (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Arnhild Bie-Drivdal (1)
  • Camilla Hagevold (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Eirik J. Irgens (1)
  • Eli Tronsmo (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Ingrid Fossøy (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Kjetil Helland (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Marit Oddvarsdotter Øvregård (1)
  • Martyn Hammersley (1)
  • Roshenek Bagharzadeh (1)
  • Thomas Dahl (1)
  • Vivll Vinsrygg (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Research Literacy and Teaching: The Peculiar Case of Research about Teaching about Research

Selv om forskning er en viktig kilde for lærere å hente fra, er det ikke den eneste, og heller ikke kan den tilby umiddelbare løsninger på problemer de møter, enten det er praktiske vansker, politiske utfordringer eller eksistensielle dilemmaer

Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagartikkel

Meningsfull bruk av forskning i skolen

Til tross for reformer, satsinger og ulike initiativ for forskningsformidling så brukes fortsatt forskning i liten grad av praktikere i skolen. Utfordringen blir derfor å finne fram til hva slags forskning som kan gi mening for lærerne, og hvordan de kan anvende den i sin praktiske hverdag.

Publisert: 09.01.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Omtale

23 nye doktorgrader skal løyse flokar i offentleg sektor

No får 23 tilsette i offentleg sektor til saman 46 millionar kroner til doktorgradsprosjekta sine. Dei skal mellom anna forske på korleis kunstig intelligens kan få bukt med grensekriminalitet, gjere forsvaret betre og sikre betre prioritering ved tildeling av sjukeheimsplassar.

Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Forskningsrådet
Fagartikkel

Betydningen av å forske sammen

Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.

Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Nytt kunnskapsløft – gammel ledelsestenkning?

Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 er påfallende vag med hensyn til hvordan skolen skal ledes. Risikoen er at man ikke vil klare å løsrive seg fra tradisjonelle autoritære ledelsesformer som kan bremse utviklingen mot et ansattdrevet utviklingsarbeid.

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Podcast

Podkast: Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert?

Hvordan forsker man på spesialpedagogikk, og hvorfor er det så viktig at vi gjør det? Hva betyr det at egentlig at noe er forskningsbasert? I denne episoden tar vi deg gjennom spesialpedagogisk forskning fra A til Å.

Publisert: 23.11.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel

Forsker på lederskap i skoler og barnehager

En ny studie viser at over en tredjedel av skole- og barnehageledere i Kristiansand er ledere bare på papiret.

Publisert: 10.08.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel

Å ta i bruk omvend undervisning – korleis og kvifor

Den omvende undervisninga kan frigjera tid i klasserommet og gi lærarane eit større handlingsrom for å leggja til rette for ei elevsentrert undervisning. Ein studie tar for seg erfaringane til lærarar som har prøvd dette ut over tid.

Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Artikkel

Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap

Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Hvordan få til gode profesjonsfelleskap blant lærere?

Hva innebærer et profesjonsfellesskap for lærere, og hvordan man kan få til dette på en god måte?

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Tillitsvalgtes oppfatninger om egen rolle i faglig utviklingsarbeid - En studie av rolleforståelse blant arbeidsplasstillitsvalgte i offentlig sektor

I norsk arbeidsliv er det forventet at ansatte bidrar i virksomhetsutvikling – direkte og gjennom tillitsvalgte.  Denne artikkelen utforsker hvordan arbeidsplasstillitsvalgte fra ulike profesjoner oppfatter egen rolle i faglig utviklingsarbeid, på bakgrunn av tolv intervjuer med tillitsvalgte på sykehus, skoler og i kommunal omsorg.

Publisert: 15.08.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 3/2019
Artikkel

Lærere på ungdomsskolen lærer mye av hverandre

Forskning: Samarbeid mellom lærere er vel så viktig som egen innsats for at ungdomsskolelærere skal bli enda bedre pedagoger.

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik bør fremtidsskolen være

Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Hva er implementering?

Implementering kan være omfattende og preget av kompleksitet, men hva er egentlig implementering? Her får du en liten innføring.

Publisert: 01.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Profesjonelle læringsfellesskap: Kunnskapsutvikling gjennom samtaler

I en studie analyseres og spores læreres kunnskapsutvikling gjennom samtaler med utgangspunkt i elevtekster fra ulike fag. Studien ser på sammenhengen mellom lærernes kunnskapsutvikling og forskernes involvering, og den undersøker skoleledelsens arbeid med å institusjonalisere ny kunnskap og nye praksisformer på skolen.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo