Omtale Lærerspesialister motiveres av nye utfordringer Spennende oppgaver, ønske om påfyll og faglig utvikling, og nye utfordringer, er grunner ni av ti oppgir for å ville bli lærerspesialister. Publisert: 02.02.2022 Hentet fra NIFU
Podcast Lærerrommet: Hvorfor slutter lærerne? Undersøkelser viser at mange lærere ønsker seg til jobber utenfor skolen, og lærermangelen er en realitet. Hva er årsakene til dette, og hva kan gjøres for å motvirke? Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast Hvordan få til gode profesjonsfelleskap blant lærere? Hva innebærer et profesjonsfellesskap for lærere, og hvordan man kan få til dette på en god måte? Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Kollegial læring – lettere sagt enn gjort Det er politiske forventninger om at lærere skal samarbeide kollektivt om skoleutvikling. Men dette samarbeidet kan være både utfordrende og tidkrevende. Publisert: 26.11.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Artikkel Lærere på ungdomsskolen lærer mye av hverandre Forskning: Samarbeid mellom lærere er vel så viktig som egen innsats for at ungdomsskolelærere skal bli enda bedre pedagoger. Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Hva er implementering? Implementering kan være omfattende og preget av kompleksitet, men hva er egentlig implementering? Her får du en liten innføring. Publisert: 01.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Profesjonelle læringsfellesskap: Kunnskapsutvikling gjennom samtaler I en studie analyseres og spores læreres kunnskapsutvikling gjennom samtaler med utgangspunkt i elevtekster fra ulike fag. Studien ser på sammenhengen mellom lærernes kunnskapsutvikling og forskernes involvering, og den undersøker skoleledelsens arbeid med å institusjonalisere ny kunnskap og nye praksisformer på skolen. Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014