Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Podcast (2)
  • Artikkel (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Kollegaveiledning (7)
  • Organisering (7)
  • Skoleutvikling (7)
  • Forskning og metode (4)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NIFU (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Kjetil Helland (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Margrethe A. Tresselt (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marit Oddvarsdotter Øvregård (1)
  • Vigdis Alver (1)
Omtale

Lærerspesialister motiveres av nye utfordringer

Spennende oppgaver, ønske om påfyll og faglig utvikling, og nye utfordringer, er grunner ni av ti oppgir for å ville bli lærerspesialister.

Publisert: 02.02.2022 Hentet fra NIFU
Podcast

Lærerrommet: Hvorfor slutter lærerne?

Undersøkelser viser at mange lærere ønsker seg til jobber utenfor skolen, og lærermangelen er en realitet. Hva er årsakene til dette, og hva kan gjøres for å motvirke?

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Hvordan få til gode profesjonsfelleskap blant lærere?

Hva innebærer et profesjonsfellesskap for lærere, og hvordan man kan få til dette på en god måte?

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Kollegial læring – lettere sagt enn gjort

Det er politiske forventninger om at lærere skal samarbeide kollektivt om skoleutvikling. Men dette samarbeidet kan være både utfordrende og tidkrevende.

Publisert: 26.11.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Artikkel

Lærere på ungdomsskolen lærer mye av hverandre

Forskning: Samarbeid mellom lærere er vel så viktig som egen innsats for at ungdomsskolelærere skal bli enda bedre pedagoger.

Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Hva er implementering?

Implementering kan være omfattende og preget av kompleksitet, men hva er egentlig implementering? Her får du en liten innføring.

Publisert: 01.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Profesjonelle læringsfellesskap: Kunnskapsutvikling gjennom samtaler

I en studie analyseres og spores læreres kunnskapsutvikling gjennom samtaler med utgangspunkt i elevtekster fra ulike fag. Studien ser på sammenhengen mellom lærernes kunnskapsutvikling og forskernes involvering, og den undersøker skoleledelsens arbeid med å institusjonalisere ny kunnskap og nye praksisformer på skolen.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo