Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)

Artikkeltema

  • Pedagogiske program (9)
  • Barnehage (5)
  • Forskning og metode (4)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Atferd (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Organisering (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Første steg (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (3)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Nina Beate Jensen (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Steinar Sund (1)
Artikkel

– Kunnskap om sosial og emosjonell læring er viktigere enn noen gang

Flere og flere norske barn og unge strever med sosiale og emosjonelle utfordringer. – Implementering av forskningsbaserte tiltak på dette temaet i skolen vil kunne bremse denne uheldige utviklingen, sier stipendiat Jeanette Halvorsen, som har forsket på implementering av ROBUST-intervensjonen i skoler.

Publisert: 25.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Bruk av CLASS i barnehagen førte til økt samspillskvalitet

Samspillskvaliteten mellom barna og de ansatte i barnehagen økte ved bruk av observasjonsverktøyet CLASS, viser funn fra en ny doktorgrad.

Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?

Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter.

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

– Vanlige barn gjøres til problembarn

Forskere er kritiske til den økende bruken av standardiserte programmer for å forebygge og løse problemer i skoler og barnehager.

Publisert: 24.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Norsk skole underbygger sosiale forskjeller

Organisering av skolesystemet har betydning for hvordan sosial ulikhet skapes og reproduseres.

Publisert: 13.08.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn Gemini.no
Artikkel

Kritisk blikk på tidlig innsats

Tidlig innsats er blitt viktigere i barnehagen. Det kan også ha noen negative sider, mener forsker.

Publisert: 22.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Artikkel

Snuoperasjon for tøffe klasser

Hva skal skolen gjøre når en klasse har kommet ut av kontroll? Snumetoden kan få den på rett kjøl.

Publisert: 12.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Ledelse i barnehagen i møte med pålagte pedagogiske verktøy og program

Styrere får en tydelig rolle som både faglig og strategisk leder  når  barnehagene pålegges å bruke å bruke spesifikke verktøy innenfor det pedagogiske feltet.

Publisert: 10.06.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Leter etter problemer hos barna

Usikkerhet rundt begrepet tidlig innsats fører til at barnehagelærere leter etter vansker hos barna som de ikke trenger.

Publisert: 27.01.2016 Hentet fra Første steg 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo