Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (11)

Artikkeltema

  • Pedagogiske program (11)
  • Barnehage (5)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Læreplaner (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Engelsk (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lek (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Naturfag (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Spesialpedagogikk (4)
  • Første steg (2)
  • NOVA (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (1)
  • Bente Storm Mowatt Haugland (1)
  • Camilla Bjørke (1)
  • Gro-Anita Myklevold (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Ingunn Marie Eriksen (1)
  • Iris Hansson Myran (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Liv Torunn Grindheim (1)
  • Marianne Ødegaard (1)
  • Odd Gaare (1)
  • Olaf Gunnar Alteren (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
  • Solveig Østrem (1)
Fagartikkel

Kompetansebasert eller programbasert barnehageutvikling

Ansatte i barnehagen opplever et stort press utenfra til å bruke programmer som bryter med barnehagens pedagogiske tradisjon.

Publisert: 14.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Evidensbasert kartlegging i barnehagen i etisk motlys

Ein viktig del av barnehagelæraren sitt arbeid er å kartleggja barn sine behov for å vite korleis vi best kan møte behova. I ei tid med tilgang på eit breitt utval standardiserte kartleggingsverktøy er det svært viktig at både barnehagelærarar og spesialpedagogar vurderer desse verktøya i eit etisk lys.

Publisert: 14.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Spesialpedagogikk i allmennpedagogikken

Barn i barnehagen som har språkvansker, får ofte et vedtak om spesialpedagogisk hjelp på bakgrunn av en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. I denne artikkelen spør artikkelforfatteren om ikke disse barna både kan og bør få like god hjelp uten at det trengs å gjøres et slikt vedtak.

Publisert: 24.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagartikkel

Sinte barn er ikkje unormale

Eg er meir uroleg for bruk av programmet Dei utrulege åra enn om toåringar får raserianfall.

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Fagartikkel

SMTTE-modellen – et redskap for spesialpedagogisk praksis

Denne artikkelen gir en beskrivelse av SMTTE-modellen. Forkortelsen SMTTE er bygget opp av forbokstavene i de fem elementene som utgjør modellen: Sammenheng, Mål, Tegn, Tiltak og Evaluering. Erfaring viser at modellen kan egne seg godt i spesialpedagogisk virksomhet.

Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Globaliseringen av skolen

Den norske skolen hadde et nasjonalt fellesskapsformål og primært en samfunnsbyggende funksjon frem til Norges tilslutning til EU gjennom EØS-avtalen. Etter århundreskiftet ble skolen tilpasset samfunnsutviklingen, og endret karakter til å være et sted for individuell selvutvikling og kulturell relativisme.

Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

Metoden STL+ slik den er beskrevet i håndboka

Å skrive seg til lesing med talesyntese (STL+) er en metode som mange skoler og kommuner har valgt å satse på, og kan sees som en videreutvikling av Arne Tragetons STL-metode. En analyse viser imidlertid at ulikhetene mellom de to metodene er større enn man først kan få inntrykk av.

Publisert: 03.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

20 år med engelskundervisning på 1. trinn: Har vi grunn til å feire?

Norge var tidlig ute med å innføre engelsk på 1. trinn. Men etter 20 år med engelsk for seksåringene har man i liten grad undersøkt hvilke praksiser som preger engelskundervisningen og om disse er læringsfremmende.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Felles fokus - En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole

Hvordan brukes fire av de største skolemiljøprogrammene i skolen, og hvordan har programmene evaluert seg selv?

Publisert: 15.06.2014 Hentet fra NOVA
Fagartikkel

Kule krabatar leikar – angstførebygging gjennom leik

Denne artikkelen omhandlar ei utprøving av eit leikeprogram som har til hensikt å førebyggje angst for tilbakehaldne barnehageborn. Programmet er opphavleg laga i Australia, men er omsett til norsk, og her omtalast den norske versjonen.

Publisert: 25.08.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2013
Fagartikkel

Forskerføtter og leserøtter – et tilpasningsdyktig prosjekt i naturfag

Et amerikansk undervisningsopplegg i naturfag får svært god mottakelse fra både lærere og elever. Selv om programmet nærmest angir minutt for minutt hva som skal gjøres, viser det seg at den detaljerte framgangsmåten sikrer at elevene får mer åpne og kreative oppgaver å jobbe med.

Publisert: 02.06.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo