Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Barnehage (12)
  • Praktiske og estetiske fag (12)
  • Lek (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (5)
  • Nordisk barnehageforskning (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • NTNU (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Hege Lorvik Waterhouse (1)
  • Gro Merete Eide (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Inger-Lisa Møen (1)
  • Johanne Ilje-Lien (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Line Fredheim Storvik (1)
  • Liv Anna Hagen (1)
  • Ole Kristian Herwell (1)
  • Siri Haukenes (1)
  • Sissel Aastvedt Halland (1)
  • Steinar Sund (1)
Fagartikkel

Studentene lagde skulpturer av kosteskaft

Studentene gjorde som Pablo Picasso og Joan Miró og lagde kunst ut av gjenbruksmaterialer og et kosteskaft.

Publisert: 02.02.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Fagartikkel

Forming – et fag uten navn

Forming i barnehagen er mer enn bordaktiviteter med maling og påskepynt. Det er også barns undersøkelser av spor i snø, landskap i sandkassa og å dra på kvister og greiner.

Publisert: 23.02.2021 Hentet fra Første steg 3/2020
Fagartikkel

Fra «formingsfabrikk» til utforskende lek

Om de minste barna fikk bestemme, ville de velge tradisjonelle formingsaktiviteter som potettrykk, påskekyllinger og julenisser? Neppe. De vil heller leke med materialene.

Publisert: 15.02.2021 Hentet fra Første steg 3/2020
Fagfellevurdert

Å få øye på det tause som blir "sagt": En estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver

Hvordan kan barnehagepersonalets oppmerksomhet mot egne kroppslige og estetiske tegn være en inngang til å (be)gripe og la seg berøre av barnas uartikulerte perspektiver?

Publisert: 29.08.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5/2019
Artikkel

Femåringer samler inn forskningsdata

I forskningsprosjektet «Barns fotografiske ytringer» har barnehagebarn stått for datainnsamlinga i form av fotografier de selv har tatt. Nå skal også bildene stilles ut på Preus museum.

Publisert: 14.08.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Slik kan tegning styrke kreativiteten

– Alle kan tegne, og folk må kvitte seg med sin egen tegneskam, mener førstelektor Bente Fønnebø.

Publisert: 04.06.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ny studie: 20 klassiske barnesanger går igjen i norske barnehager

- De sangene som de voksne synger for barna er i liten grad påvirket av samfunnet for øvrig, sier høgskolelektor Liv Anna Hagen ved Barnehagelærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Publisert: 25.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Sangrepertoaret i barnehagen - tradisjon eller stagnering?

Vi mener det er behov for bevisstgjøring rundt sangrepertoaret i barnehagen. Slik vi ser det, bør sangutvalget i større grad også representere nyere tider og større musikalsk bredde og variasjon i uttrykk og sjangre.

Publisert: 03.10.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol.15) 2017
Artikkel

Slik kan barnehageansatte bli kvitt sangskrekken

Mange plages av stemmeskam. Disse rådene kan gjøre det enklere å holde sangstunder for ansatte i barnehager.

Publisert: 14.09.2017 Hentet fra NTNU
Fagfellevurdert

Fra faglærer i kunstfag til kunnskapsområdelærer i Kunst, kultur og kreativitet – dialoger om endring

I prosessen med implementering av den nye rammeplanen for barnehagelærerutdanningen, har vi registrert at det eksisterer frustrasjoner hos faglærerne i musikk, forming og drama knyttet til faglig identitet og rollen som barnehagelærerutdanner.

Publisert: 08.03.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 15) 2017
Artikkel

Musikk gir mestring

Jenta kunne ikke et ord norsk første dag i barnehagen og gråt ustoppelig i entime. Etter 20 minutter med sanglek danset hun med de andre.

Publisert: 16.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Artikkel

Bruk av musikk gir bedre språkopplæring

I Bergen har barnehagene tatt i bruk musikk i språkopplæringen. Resultatet er blitt modigere barn med større språkferdigheter. Barna er blitt tryggere på seg selv, og spesielt gjelder dette barn med minoritetsbakgrunn.

Publisert: 20.05.2015 Hentet fra Første steg 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo