Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (17)

Artikkeltema

  • Profesjonsetikk (17)
  • Forskning og metode (6)
  • Barnehage (4)
  • Organisering (4)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Digitalisering (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Selvregulering (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Vetuva (2)
  • Bedre skole (1)
  • Første steg (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • MF vitenskapelig høyskole (1)
  • NTNU (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Elise Koppang Frøjd (2)
  • Kari Aamli (2)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Eli Tronsmo (1)
  • Geir Heggås Bakkevoll (1)
  • Hallvard Kvale (1)
  • Ilka Nagel (1)
  • Lena S. Sandvik (1)
  • Line Fredheim Storvik (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Ragnhild Narum (1)
  • Roshenek Bagharzadeh (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Hvordan øke statusen til læreryrket?

Før hadde lærerne høy status. Sånn er det ikke lenger. Hvordan kan yrket gjøres mer attraktivt?

Publisert: 03.06.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Lærerstudentenes digitale kompetanse må prioriteres høyere

Selv om elevenes skoledag blir stadig mer digital handler den digitale kompetansen som lærerstudenter får gjennom studiet for lite om digital dømmekraft, etikk og avansert digital bruk.

Publisert: 11.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Forsoning i klasserommet

Klasserommet var den viktigste arenaen for fornorskningen og kan bli den viktigste arenaen for revitalisering av tapt språk og kultur.

Publisert: 23.06.2023 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Videoforskning gir store muligheter og stiller strenge krav

Med kameraer i klasserommet får forskerne med seg mye mer av det som skjer.

Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Norge har Nordens høyeste andel private barnehager

Ny ISF-rapport ser på forholdet mellom offentlige, kommersielle og ideelle barnehager i de fem nordiske landene.

Publisert: 06.12.2021 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel

Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap

Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Gir mer juss en mer rettferdig skole?

Kan Norge lære noe av Sveriges erfaringer med rettsliggjøring i skolen? Ja, mener forsker som advarer mot naiv tro på rettslige løsninger på sosiale problem

Publisert: 03.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Vanlige barn gjøres til problembarn

Forskere er kritiske til den økende bruken av standardiserte programmer for å forebygge og løse problemer i skoler og barnehager.

Publisert: 24.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Konkurranse påvirker lærernes verdier

– En mer konkurransepreget skolepolitikk får konsekvenser for lærernes profesjonelle verdier, sier professor Geir Afdal.

Publisert: 11.10.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel

Hvorfor er det viktig at lærere og andre profesjoner skal kunne ytre seg fritt?

Lærere, leger og andre profesjoner opplever at de ikke kan ytre seg fritt om egne arbeidsforhold. Hva skjer med styringen av profesjonene og i hvilken grad tør man å uttale seg overfor makten i dagens norske arbeidsliv?

Publisert: 04.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Har favoritter i barnehagen

Annenhver barnehageansatt har et favorittbarn, viser ny undersøkelse. -Hvis du blir så bergtatt av en unge, ser du ikke de andre barna, sier barnehageforsker Sonja Kibsgaard.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 1 2017
Artikkel

Etiske dilemma ved læringsanalyse

Etter en rekke entusiastiske innledninger ved åpningen av SLATE, det nye senteret for læringsanalyse, konfronterte Tore Hoel forsamlingen med følgende spørsmål: Vil det være lovlig å drive læringsanalyse i Norge?

Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel

Hvordan kan skolen utjevne kjønnsforskjeller?

Mange gutter blir hengende etter allerede fra skolestart, og scorer langt dårligere enn jentene både faglig og sosialt og når det gjelder motivasjon og arbeidsinnsats, forteller Thomas Nordahl, SePU til NRK. Hva kan skolen gjør for å utjevne forskjellene?

Publisert: 26.08.2016 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel

Uhøflighet som tolkeutfordring

Uhøflighet i tolkede samtaler i offentlig sektor er mer utbredt enn man tror, og tolker opplever uhøflighet fra begge tolkebrukere - de offentlig ansatte og de minoritetsspråklige.

Publisert: 10.06.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Når barnet blir gjort til studieobjekt

Under pedagogisk dokumentasjon er det en risiko for at barn blir mer studieobjekter enn subjekter. Som barnehagelærer må du også rette blikket mot deg selv, ikke bare mot barnet, mener forsker.

Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel

Ta vare på tvilen!

Usikkerhet og tvil er nødvendige vilkår for at de ansatte i barnehagen skal kunne ta beslutninger og gjøre etiske vurderinger, mener barnehageforsker.

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo