Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Atferd (5)
  • Profesjonsetikk (5)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Barnehage (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Mobbing (1)
  • Overgrep (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Første steg (1)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (1)
  • Paideia (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Cathrin Faldet (1)
  • Bente Nes Aadnesen (1)
  • Ingunn Folgerø (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Stig Brøndbo (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Turid Bie (1)
Podcast

Kan vi kalle en 9-åring voldelig?

En rekke medieoppslag om vold i skolen kan etterlate et inntrykk av at vi har å gjøre med en langt mer aggressiv elevgruppe en før. Stemmer dette? Og kan vi kalle en 9-åring voldelig?

Publisert: 08.01.2024 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Video

Læring for livet (13) Hva er et "normalt barn" i barnehagen?

Barn er barn. De hoier og styrer, og har sine særegenheter. Allikevel har vi en tanke om hva som er et "normalt" barn. Hvordan påvirker denne tankegangen barnehagelærere? Hva er egentlig et normalt barn i barnehagen? Og hva er viktig for barnehageårene?

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen

Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Fagartikkel

Bekymret for et barn?

Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Omtale

– Er utfordrende barn skolens avfall?

Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten.

Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo