Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (1)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (5)
  • Profesjonsetikk (5)
  • Samfunnsfag og historie (4)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsforskning (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Janicke Heldal Stray (1)
  • Kristin Gregers Eriksen (1)
  • Tanja Storsul (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vigdis Alver (1)
Kronikk

Vi må snakke om rasisme også med yngre barn

KRONIKK: NRK supers temadager om rasisme gir de yngre skolebarna en tiltrengt kilde til kunnskap om et sensitivt, og dessverre for mange veldig relevant, tema.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Ytringsfrihet, hvorfor er det vanskelig?

Hvordan skal ytringsfrihet formidles i klasserommet eller et annet sted? Skal en lærer uansett utfordre elevene?

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Blogg

Hei, NRK. Vi må snakke om falske nyheter og forskning på tv

NRK har trådt alvorlig feil når de forsøker å manipulere ungdom gjennom falske nyheter. Jeg vil gjerne invitere NRK til dialog om hvordan vi kan få til god formidling av samfunnsvitenskapelig forskning og metode til barn og unge.

Publisert: 06.09.2019 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagartikkel

Skolens samfunnsmandat

Dersom demokratiforståelsen i skolens formålsparagraf ikke er i samsvar med kunnskapspolitikken som føres, vil dette kunne ha konsekvenser for idealet om medborgerskap og utformingen av det fremtidige demokratiet.

Publisert: 15.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo