Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (11)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (11)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Motivasjon (3)
  • Stress (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skolevegring (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • UiT Norges arktiske universitet (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • NIFU (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Eivor Mæland (1)
  • Jan Erik Andreassen (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Nina Eriksen (1)
Omtale

Dykkar inn i implementeringa av undervisningsopplegget ROBUST

I si doktorgrad undersøkjer Jeanette Halvorsen om undervisningsopplegget ROBUST har vorte implementert som planlagt. – Dette er med på å danne eit bilete av om elevane får det betre med seg sjølv på skulen som følgje av dette opplegget, seier ho.

Publisert: 13.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

Bekymring over økt fravær i norsk skole

En undersøkelse gjennomført av forskere ved NIFU viser en generell oppfattelse blant skoleledere og skoleeiere av økt fravær i norsk grunnskole og videregående skole. De forklarer den opplevde økningen med brede samfunnstendenser, som økning i barn og unges psykiske helseplager og økt digitalisering, men mener samtidig at skolen kan bidra til å redusere fraværet.

Publisert: 12.10.2023 Hentet fra NIFU
Omtale

Hvorfor har grunnskolebarn fravær?

Fraværsproblematikken i videregående skole er godt dokumentert gjennom forskning. Når elevene selv snakker om sitt fravær viser det seg imidlertid at problemet ofte har startet allerede i grunnskolen.

Publisert: 22.08.2021 Hentet fra Nord Universitet
Omtale

– Tør vi tenkje tanken at nokon barn heller vil døy?

Korleis møter me barn og unge med sjølvmordstankar? Dette er tema for Verdsdagen for sjølvmordsforebygging 10. september ved UiA.

Publisert: 08.09.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

25 millioner til forskning på barn og unges psykiske helse

RKBU Nord har fått midler til forskningsprosjekter som skal bidra til å tette kunnskapshull innen psykisk helse hos barn og unge.

Publisert: 28.01.2019 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

Forslag om rammeverk for identifisering av skolevegring

Etter lengre tids forskning på skolevegring publiserte en gruppe forskere nylig en artikkel om risikofaktorer og tidlige tegn på vegring. De foreslår et skolebasert rammeverk for å forebygge skolevegring.

Publisert: 09.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

Forsker på barn og unge i krise

Da Pål Roland jobbet i barne- og ungdomspsykiatrien, ville han forstå mer av det de unge slet med. Derfor begynte han å forske på barn og unge som går gjennom livskriser.

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

Hvorfor er vi så besatt av flinke piker?

Jenter som presterer høyt, har ambisjoner og får psykiske problemer, kategoriseres gjerne som for flinke. Men flink pike-syndromet er verken en klinisk diagnose eller et etablert fagbegrep. Hva er greia med de flinke pikene?

Publisert: 04.02.2016 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Omtale

Dysleksistudien i Tromsø

Dysleksi ikke er begrenset til skriftspråkvansker. Longitudinelle studier har vist at barn som senere får lese- og skrivevansker har en rekke karakteristiske ”symptomer” allerede i førskolealder.

Publisert: 06.01.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

- Ikke de ambisiøse jentene som sliter mest psykisk

Det er ikke de ambisiøse ungdommene som sliter mest med psykiske helseplager, viser årets Ungdata-rapport. Det er tvert i mot de som er dårligst integrert i skolen, familien og på fritidsarenaen som er mest plaget.

Publisert: 20.08.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Internasjonal ungdomsforskning

I ny bok om ungdom og globale utfordringer involveres ungdommene i forskningen.

Publisert: 11.08.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo