Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (15)
  • Artikkel (5)
  • Forskningsnotat (2)
  • Podcast (2)
  • Blogg (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (26)
  • Psykisk helse (26)
  • Oppvekst og levekår (9)
  • Atferd (6)
  • Samarbeid med hjemmet (5)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Barnetrinn (2)
  • Lek (2)
  • Mobbing (2)
  • Stress (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (12)
  • Spesialpedagogikk (5)
  • Kunnskapssenter for utdanning (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Gode barnehageliv (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Vetuva (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Kirsten Flaten (3)
  • May Britt Drugli (3)
  • Arun Gosh (2)
  • Charlotte U. Johannessen (2)
  • Kenneth Stensen (2)
  • Line Fredheim Storvik (2)
  • Anne Greve (1)
  • Anne Kristine Bergem (1)
  • Anne-Mette Sohn Jensen (1)
  • Bent Olsen (1)
  • Bente Christensen Strand (1)
  • Bente Storm Mowatt Haugland (1)
  • Christina Roskaritz (1)
  • Hanne Skjelten Tveit (1)
  • Ingunn Størksen (1)
  • Janne Godø Bjerknes (1)
  • Malene Gunnæs Aasen (1)
  • Merete Sillesen (1)
  • Nina Karin Hove (1)
  • Ratib Lekhal (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
  • Sarita Kristine Paasche Saksvik (1)
  • Sigrid Fredheim Finstad (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Sonja Balci (1)
  • Steinar Brandslet (1)
  • Vilde Håkansson (1)
Podcast

Lærerrommet: Hvordan inkludere alle i barnehagen?

Hvordan kan du som jobber i barnehagen skape et trygt og inkluderende fellesskap. Her får du høre ulike perspektiver på mangfold og konkrete råd og tips til hvordan man best jobber med dette i barnehagen.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Viktig å vise barn kjønnsmangfold i barnehagen

Både transpersoner og barn som identifiserer seg med ett kjønn, vil nyte godt av at barnehagene jobber for å vise kjønnsmangfold. Slik kan du gjøre det.

Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Forskningsnotat

Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?

Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Forskarar har nå samla og analysert litteratur om mobbing i den norske barnehagen for å kartleggja slike og andre problemstillingar.

Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel

Barnesamtaler som tiltak i barnehagen

I denne artikkelen blir det gjort rede for hvordan PP-tjenesten som ledd i et systemarbeid hjalp en barnehage å komme i gang med og å gjennomføre barnesamtaler. To av barnehagelærerne ble i etterkant intervjuet om hvordan de vurderte sin egen kommunikasjon i dialogen med barna.

Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagartikkel

Slik kan du støtte barn som er pårørende

Barn som opplever sykdom og død i familien, kan tåle mye hvis de voksne klarer å opprettholde trygghet og forutsigbarhet i hverdagen.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Hvordan snakker jeg med barna om sykdom og død?

Her er 8 tips til samtalen.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Barn som pårørende: Slik snakker du med foreldrene

Jo mer du som barnehageansatt vet, jo mer kan du hjelpe barna.

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Forskningsnotat

Leik som traumeterapi

Studien som blir presentert her, ser nærmare på påverknaden barnesentrert leikterapi kan ha på barn som har opplevd potensielt traumatiske situasjonar.

Publisert: 06.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel

Småbarns utvikling av generelle motstandsressurser

Opplever barnet selvbestemmelse, medvirkning og hjelp til å takle stress i barnehagen, vil det utvikle generelle motstandsressurser. Det er viktig for å takle motgang i livet.

Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Du kan oppdage barn med problemer tidlig

Barnehageansatte kan redde barn med atferdsproblemer fra å ende opp som kriminelle, mener voldsforsker. Vær oppmerksom på disse risikofaktorene.

Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Barnehageansatte kan stole på «magefølelsen»

Er barnehageansatte bekymret for et barn, er det stor sannsynlighet for at barnet strever psykisk i større eller mindre grad, viser studier.

Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Første steg 3/2021
Kronikk

Er trøst en renspikket trolldomskunst?

KRONIKK: Trøst er et av pedagogikkens suverent mest vesentlige grep og begrep. Men hvorfor blir det ikke gitt noen synlig oppmerksomhet i forskning eller utdanning?

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra forskning.no
Blogg

Har du røde eller grønne tanker?

Mine tanker er verken røde eller grønne. Jeg har i grunnen aldri reflektert over at tankene mine har noen farge i det hele tatt, men skulle de hatt det, måtte jeg nok ha brukt langt flere farger – hele regnbuen, minst. Å skulle kategorisere tanker i bare to kategorier, innsnevrer det vidunderlige, sammensatte og kompliserte tanke- og følelseslivet vårt.

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra Gode barnehageliv
Artikkel

Slik har det gått med barnehagene under korona

Ny rapport viser hvilke konsekvenser pandemien har hatt for barnehager, foreldre og barn.

Publisert: 03.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

4 faktorer som fremmer barns livsmestring

Mye glede og positive opplevelser bidrar til å hindre psykiske vansker hos barn. Barn trenger også gode relasjoner og hjelp til å takle følelser.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Første steg 01/2019
Fagartikkel

Psykiske vansker hos norske barnehagebarn

Rundt 10–20 prosent av barn sliter med vanskelige følelser som frykt, uro eller sinne. Når vanskene går ut over barnas fungering i hverdagen er det snakk om psykiske vansker, eller psykiske lidelser.

Publisert: 27.02.2019 Hentet fra Første steg 1/2019
Artikkel

Det er viktig å ta bekymring på alvor

Føler du som jobber i barnehagen, en vedvarende uro for hvordan et barn har det hjemme? Da er det viktig å ta bekymringen på alvor, viser en svensk studie.

Publisert: 12.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Fagartikkel

Få sensitive barn til å blomstre

Sensitive barn trives best i små grupper med forutsigbarhet og ro. Respekterer du de sensitive barnas grenser og forteller dem at de er gode nok som de er, får du dem til å blomstre.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 3/2017
Fagartikkel

Sosial angst i barnehagen

Svært stille og pliktoppfyllende barn kan ha sosial angst allerede i barnehagen. Slik oppdager du dem.

Publisert: 18.02.2017 Hentet fra Første steg 1/2017
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo