Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (16)

Artikkeltema

  • Motivasjon (16)
  • Psykisk helse (16)
  • Oppvekst og levekår (12)
  • Frafall og gjennomføring (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Fysisk helse (2)
  • Skolevegring (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Organisering (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Arbeidsliv i Norden (1)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • Nord Universitet (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Marika Vartun (4)
  • Björn Lindahl (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Heidi Raae Vinge (1)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Karine Nigar Aarskog (1)
  • Katja Evjen (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Nina Eriksen (1)
  • Sonja Balci (1)
  • Svein-Arnt Eriksen (1)
  • Vilde Bjørnødegård (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Artikkel

Norske barn og unge trives dårligere og dårligere på skolen

– Dette er ett av områdene i Ungdata der vi ser de største endringene over tid, sier Anders Bakken. Norske ungdommer trives stadig dårligere, flere kjeder seg og skulkingen øker.

Publisert: 01.10.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ensomme elever har økt sjanse for frafall

Elever som er ensomme på videregående skole, har større sjanse for å falle fra og ikke fullføre utdanningen, viser ny forskning.

Publisert: 16.05.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Mestringskurs mot depresjon reduserer ønsket om å droppe ut av skolen

Et voksende problem i samfunnet er at mange unge sliter med depresjoner. Forskere kan ha funnet et tiltak som forebygger og reduserer depresjon som igjen gjør at ungdommen ønsker å fullføre VGS i større grad.

Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

For mye tilrettelegging i skolen gjør elever mer engstelige

En ny undersøkelse viser at lærere i stor grad lar elever slippe å gjøre ting de ikke ønsker. – Dette er et gedigent problem i skolen, sier forsker.

Publisert: 05.10.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Elever som strever i skolen må bli tatt på alvor

En del elever blir sjelden lyttet til i skolen. Det er gjerne de som strever med å lære, er utagerende eller de som er veldig sjenerte. Lærere har et særlig ansvar for å lytte til akkurat disse elevene, sier forsker.

Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Forsker på europeisk ungdom som faller utenfor

Mange unge voksne som faller utenfor både arbeid og utdanning har ofte store problemer med å komme seg tilbake. Forskere fra femten land vil finne ut hvilke tiltak som virker og hvilke som ikke virker.

Publisert: 01.12.2022 Hentet fra Nord Universitet
Svensk — Artikkel

Sårbara ungdomar - hur ska de bäst få jobb och en plats i samhället?

Hva må til for å hjelpe sårbare ungdommer slik at de inkluderes i arbeid, utdanning og samfunnsliv? En ny forskningsrapport oppsummerer situasjonen i Norden. Vi avslører resultatet med en gang: Det er ingen «quick fix».

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Arbeidsliv i Norden
Artikkel

Lærere trenger støtte for å hjelpe de innadvendte barna

Lærere skal ikke stå alene. De innadvendte elevene som står i fare for å utvikle vansker senere, trenger hjelp tidlig og fra flere hold, mener forsker.

Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik har det gått med barnehagene under korona

Ny rapport viser hvilke konsekvenser pandemien har hatt for barnehager, foreldre og barn.

Publisert: 03.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Verden med virus: Ungdom lider under kravene om sosial distansering

En ny studie viser sammenheng mellom mangel på fysisk samvær og symptomer på angst og depresjon og ensomhet.

Publisert: 25.01.2021 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Slik kan læreren hjelpe de stille elevene til å mestre skolen

Det kreves ekstra oppmerksomhet og innsats fra lærere for at de stille elevene skal mestre skolehverdagen faglig og sosialt. Ny forskning utdyper og belyser gunstige strategier som lærere kan benytte for å støtte elever som viser stille, innadvendt atferd.

Publisert: 05.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Aktiviteter som hjelper ungdom gjennom Oslo-nedstengingen

Hva kan familier med ungdom gjøre for å komme seg helskinnet gjennom nedstengingen i Oslo?

Publisert: 15.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Krig påvirker skoleprestasjoner

Barn og unge som har opplevd krig utvikler ofte alvorlige følelsesmessige og kognitive problemer og presterer derfor også dårligere på skolen enn andre. Det viser ny forskning fra UiT.

Publisert: 12.11.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

- Einsemd er like farleg som usunn mat

Langvarig einsemd aukar risikoen for dødelege sjukdommar. Forskaren Roger Ekeberg Henriksen seier at vi må ta dette på største alvor.

Publisert: 02.09.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Blir mer sosiale av mestringskurs

Deprimerte ungdommer fungerer bedre sosialt på skolen etter å ha vært med på kurs for å håndtere depresjonen.

Publisert: 04.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Jentene minst fornøyd, guttene slutter

Langt flere jenter enn gutter sliter med livene sine når de begynner på videregående, ifølge en fersk studie. Hvorfor er det da flest gutter som dropper ut fra skolen?

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra NTNU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo