Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (5)
  • Podcast (3)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (14)
  • Spesialundervisning (14)
  • Oppvekst og levekår (9)
  • Faglig og administrativt støttesystem (5)
  • ADD/ADHD (3)
  • Atferd (3)
  • Motivasjon (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Kognitive vansker (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skolevegring (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (7)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Psykologi i kommunen (2)
  • NTNU (1)
  • Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Fredrik Solli Wandem (2)
  • Kirsten Flaten (2)
  • Anita Lopez-Pedersen (1)
  • Anne Lindblom (1)
  • Cecilie Høj Anvik (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Geir Møller (1)
  • Ida Olufsen Rud (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Kristina Brodal Syversen (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Monica Vedvik (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Preben Halvorsen Skadsheim (1)
  • Ragnhild Holmen Waldahl (1)
  • Solveig Azar Svendsen (1)
  • Yngve Forås (1)
Fagfellevurdert

Innsatsteamet som ressurs for laget rundt eleven: inkludering, anerkjennelse og mestring

Pedagoger lykkes ikke alltid med å skape læringsmiljøer som fremmer elevers læring, sosiale og personlige utvikling. Flere skoler i norske kommuner har for å håndtere denne utfordringen etablert innsatsteam som et lavterskeltilbud.

Publisert: 13.06.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Fagartikkel

Læreres erfaringer med å jobbe med elever som utagerer i klasserommet

Denne artikkelen bygger på en masteroppgave i spesialpedagogikk der fem lærere er intervjuet om deres oppfatninger av hvordan det er å jobbe med elever med utagerende atferd.

Publisert: 10.06.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagfellevurdert

Spesialundervisning i norske fengsel

Hver dag starter et titalls mennesker et soningsforløp i et av Norges fengsel. Tap av frihet betyr imidlertid ikke tap av rettigheter. Dette gjelder også i skolesammenheng, og derfor tilbys innsatte i norske fengsel opplæring både på grunnskole- og videregående skolenivå.

Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Podcast

Hva er egentlig Tourettes syndrom?

Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom. — Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun.

Publisert: 04.03.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med ADHD?

ADHD kan komme til uttrykk på forskjellige måter hos forskjellige mennesker, men for de aller fleste er god tilrettelegging helt avgjørende for å mestre skolen og hverdagen. Men hva skjuler seg egentlig bak disse fire bokstavene? Og er det norske utdanningssystemet godt nok tilpasset barn med ADHD?

Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo, SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel

Statisk og dynamisk testing

I denne artikkelen tar forfatteren utgangspunkt i en statisk test, CHIPS-testen, og viser hvordan man med fordel også kan bruke denne testen dynamisk. Resultatene av dynamisk kartlegging gir tilleggsinformasjon som kan gjøre det lettere å iverksette relevante tiltak overfor elever som strever på ulike måter på skolen.

Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Podcast

Podkast: − Hvordan kan skolen forebygge psykososiale vansker?

Mange elever synes skolen er utfordrende. Hvordan møter skolen disse elevene? Og hvilke muligheter har skolen for å hjelpe elevene?

Publisert: 14.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom?

Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagfellevurdert

Kjønnsforskjeller i undervisningstilbud til elever med behov for spesialundervisning

Elever som strever med skolevegring, utgjør ikke en homogen gruppe. Til felles har de at de engster seg for å være på skolen, og ofte blir sittende hjemme over måneder og år uten undervisningstilbud. Er det kjønnsforskjeller innad i denne elevgruppen med hensyn til hvordan de møtes av hjelpeapparatet?

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagartikkel

Diagnostisering av ADHD – perspektivet bør utvidast

Artikkelforfattarane påpeikar at sjølv om barn og unge si åtferd kan vere prega av symptom som liknar ADHD, er det ikkje sjølvsagt at det er det som er årsaka.

Publisert: 27.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagartikkel

Samarbeid mellom skoleeiere og PP-tjenesten om inkludering

Denne artikkelen er et innspill til diskusjonen omkring PP-tjenestens rolle i kommunenes arbeid med inkluderende barnehager og skoler. Den bygger på et langvarig samarbeid mellom forskere ved Universitetet i Agder og ulike skoleeiere i regionene Kristiansand, Lister og Østre Agder.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel

Hvordan tilrettelegge skoledagen for barn med reaktiv tilknytningsforstyrrelse

Denne artikkelen omhandler hva som kjennetegner barn med diagnosen reaktiv tilknytningsforstyrrelse (RAD), og tiltak i skolen for å gi disse barna mest mulig trygge rammer slik at de kan bygge positive relasjoner til andre.

Publisert: 08.02.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Artikkel

Spesialtiltak i skolen hadde motsatt effekt

Elever som ble tatt ut fra ordinær undervisning i videregående skole, fikk det vanskeligere i voksenlivet, viser forskning.

Publisert: 30.01.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Engelsk — Fagfellevurdert

Excluded Youth in Iceland, the Faroe Islands and Norway

I denne artikkelen diskuterer Cecilie Høj Anvik og Ragnhild Holmen Waldahl hvordan offentlige velferdsaktører i tre nordiske land - Norge, Island og Færøyene - kan bli bedre forberedt på å møte og ta vare på unge mennesker med psykiske problemer som hverken er i jobb eller utdanning.

Publisert: 05.06.2017 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (Vol. 2) 1 /2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo