Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (14)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Blogg (2)
  • Video (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • SFO/AKS og fritid (23)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (7)
  • Barnetrinn (6)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Barnehage (4)
  • Overgangsfaser (4)
  • Organisering (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Motivasjon (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Digitalisering (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (6)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (2)
  • Lesesenteret (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (2)
  • forskning.no (2)
  • Barn (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Forebygging.no (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • NTNU (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (2)
  • Nina Eriksen (2)
  • Anne-Mai Teigmo (1)
  • Ellen Berg (1)
  • Gerd Marie Solstad (1)
  • Hege Kandal (1)
  • Hilde Dehnæs Hogsnæs (1)
  • Idunn Seland (1)
  • Ivar Frønes (1)
  • Kari Stamland Gusfre (1)
  • Katerina Houben (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Kristin Vindhol Evensen (1)
  • Maja Reinåmo Olsson (1)
  • Morten Renslo Sandvik (1)
  • Niri Talberg (1)
  • Patrick Lie Andersen (1)
  • Sonja Balci (1)
  • Thomas Moser (1)
Artikkel

Nå skal lesegleden opp i SFO!

Gjennom lesesatsingen Tid for lesing lanserer Nasjonalt lesesenter nå en ny satsing mot SFO og AKS. Materiellet retter seg mot barn og SFO-ansatte, og skal inspirere til lek, leseglede og inkludering.

Publisert: 13.11.2024 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole

Det kan se ut til at barn i hovedsak ser på lek som sin egen aktivitet. Mange barn, både i barnehage og skole, opplever at de voksne sjelden deltar aktivt i lek. Det er heller ikke alle barn som ønsker voksne velkommen inn som deltakere i leken. Like fullt påvirkes barns lek av hvordan den blir oppfattet og gitt rom for av ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 23.04.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 4/2023
Artikkel

Ny kunnskap om skolefritidsordningen gjennom internasjonalt samarbeid: – Målet er å heve kvaliteten på SFO.

SFO-tilbudet er varierende, og det er lite kunnskap om hva som egentlig skjer i skolefritidsordningen. Nå skal UiS-forskere lede et prosjekt i fire land, for å lære mer om hva som kjennetegner gode SFO-aktiviteter.

Publisert: 26.09.2023 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Er verkeleg idrett betre enn andre fritidsaktivitetar?

Smaker verkeleg kakao og kveldsmat best etter trening? Eller smaker det berre... godt?

Publisert: 31.03.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Hvorfor slutter de fleste med organisert idrett i løpet av ungdomsårene?

Osloungdom trives overveiende godt i organisert idrett, uavhengig av kjønn og sosial bakgrunn. Likevel slutter de fleste i løpet av ungdomsårene og frafallet er sosialt skjevt. Hvorfor er det slik?

Publisert: 28.02.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Barn på Oslos vestkant deltar oftest i faste fritidsaktiviteter

Ung i Oslo 2021: Barn i Oslo lever stort sett gode liv i hele byen, men det er store forskjeller mellom bydelene når det gjelder hvor mange som deltar i organiserte fritidsaktiviteter.

Publisert: 27.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Blogg

Hva er vel skolen uten SFO?

Endelig er nasjonal rammeplan for SFO publisert, og den skal gjelde fra 1. august 2021. Noen vil kanskje mene at dette var på høy tid, mens andre synes at en nasjonal rammeplan er unødvendig styring av noe som allerede fungerer godt på lokalt nivå.

Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Fritidsklubb; utvikling, utforming og utfordringer

Hva er fritidsklubbenes sosialpolitiske og kulturpolitiske funksjoner? Denne artikkelen søker å besvare dette spørsmålet gjennom en analyse av utviklingen av klubbenes utforming og ideologi. Klubbenes funksjoner må forstås i forhold til deres samspill med det lokale ungdomsmiljøet og samfunnet for øvrig.

Publisert: 23.08.2021 Hentet fra Forebygging.no
Video

Læring for livet (7) Overgang fra barnehage til skole

Overgangen fra barnehage til skole er en av livets store. Hvordan kan barnehage, skole, SFO og foreldre være med å legge til rette for en god start for skolestarterne?

Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– SFO må få høyere status

SFO skal få rammeplan. Endelig, vil mange si. Men hva bør SFO være?

Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Video

Læring for livet (4) SFO

Det er stor forskjell på skolefritidstilbudene i Norge. Nå skal SFO/AKS få rammeplan. Hva skal til for at tilbudet skal bli skikkelig bra?

Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Var i fysisk aktivitet mindre enn 30 minutter per dag

Hver tredje elev hadde under 30 minutter fysisk aktivitet per dag under korona-nedstengningen. De som var mest aktive, var de som viste mest interesse og engasjement for skolearbeid ellers, viser fersk artikkel.

Publisert: 16.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Stengte fritidsklubber har vært et stort tap for ungdommer

Fritidsklubbene spiller en viktig rolle for folkehelsearbeidet. Forsker spør om kommunene prioriterer dette tilbudet høyt nok.

Publisert: 10.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Økende sosiale og økonomiske forskjeller i barn og unges deltakelse

De sosiale og økonomiske ressursene barn og unge har med seg hjemmefra, har betydning for om de deltar i organiserte fritidsaktiviteter, viser nye studier.

Publisert: 20.01.2021 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel

Overraskende mange unge bruker fritidsklubbene

Hele 1 av 3 tenåringer benytter seg av fritidsklubber der de finnes. – Det viser hvor viktig dette tilbudet er, sier forsker Idunn Seland ved OsloMet.

Publisert: 05.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Hva kjennetegner ungdom som går på norske fritidsklubber og ungdomshus?

Hva kjennetegner norske ungdommer som bruker fritidsklubber? Er det noen trekk som øker eller reduserer sannsynligheten for at ungdom bruker fritidsklubbene? Og i hvilken grad varierer dette mellom kommuner av ulik størrelse?

Publisert: 07.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 1) 1/2020
Artikkel

– En sekser i kroppsøving krever at du er god i idrett

Toppkarakterene er forbeholdt de som har bakgrunn fra idretten, viser ny doktorgradsavhandling.

Publisert: 03.04.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ungdom fra lavere sosiale lag slutter med idrett først

Seks av ti ungdommer slutter med organisert idrett i løpet av ungdomstiden, og unge fra lavere sosiale lag faller først fra, viser nye analyser av Ungdata.

Publisert: 03.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

- Ungdommer er naive i møte med Instagram

Når de ser at Justin Bieber står i en bokser fra Calvin Klein, oppfatter de dette som et tips til dem og ikke som reklame, sier OsloMet-forsker Lisbeth Elvebakk.

Publisert: 06.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Kjennetegn ved unge pokerspillere - Er poker særlig attraktivt for elever med gode karakterer?

Tradisjonell forskning på pengespill har fokusert på spilleavhengighet, i liten grad skilt mellom poker og øvrige pengespill, og har sjelden undersøkt mulige positive sider ved pokerspill. I denne artikkelen undersøkes sammenhengen mellom generell pokerspilling og skolekarakterer blant 953 elever på videregående skole.

Publisert: 06.07.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 17) 1/2017
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo