Artikkel Begreper skaper holdninger – derfor bør dårlige ord forbedres Vi kan ikke bare godta ord som virker undertrykkende eller ekskluderende, mener filosof Joey Pollock. Men når man skal endre begreper, må det skje med de riktige moralske begrunnelsene. Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Bidrar til undervisningsopplegg om 22. juli 26 studenter ved grunnskoleutdanningen ved Universitetet i Agder har deltatt i utarbeiding av undervisningsressurser om 22. juli for lærere. Publisert: 08.06.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Holdningsdannende religionsundervisning Kan religion og etikk i videregående skole fremme dialog, toleranse, respekt og selvrefleksjon hos elevene dersom bare noen få stemmer får dominere i undervisningen? Publisert: 17.05.2020 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Demokrati, statsmakt og pedagogikk – Tvangsovertakelsen av den private Oslo lærerskole i 1946 er et eksempel på en aktiv stat og «et totalitært demokrati», sier førsteamanuensis Kristin Norseth. Publisert: 26.11.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Er internasjonal uke en eksotisk enkelthendelse eller skaper den felles forståelse? Forskere har studert hvordan deltakerne opplever internasjonal uke i skolen. – Vi trenger slike møteplasser, mener forfatterne bak studiene. Publisert: 23.10.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Har undersøkt ungdommens verdier 10. klassinger er opptatt av verdier som medmenneskelighet, lojalitet og miljøbevissthet viser en ny verdiundersøkelse fra HINN. Publisert: 19.05.2019 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Det fordomsfulle språket Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Kontroversielle spørsmål i undervisningen – Ved å ta opp kontroversielle spørsmål i undervisningen, kan lærerne gi elevene en mulighet for demokratisk samhandling, sier stipendiat ved MF, Emil Sætra. Publisert: 12.09.2018 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole