Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (7)
  • Blogg (3)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (10)
  • Høytpresterende elever (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Digitalisering (3)
  • Motivasjon (3)
  • Tilpasset opplæring (3)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (10)

Artikkelforfatter

  • Åshild Berg-Brekkhus (2)
  • Henrik Holm (1)
  • Lise Lotte Ågedal (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Natalia Kucirkova (1)
  • Per Bjørnar Grande (1)
  • Rolf Magnus Grung (1)
  • Safina de Klerk (1)
  • Silje Frydenlund (1)
  • Willy Aagre (1)
Kronikk

Derfor bør du unngå å stille et barn det samme spørsmålet flere ganger

KRONIKK: Barn som blir stilt et gjentakende spørsmål, vil med stor sannsynlighet endre svaret fra gang til gang.

Publisert: 05.11.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skolegang handler mye om smerte

Vi ønsker at barna våre skal oppleve skoledager fulle av glede, mestring og læring. De skal vokse faglig, utvikle en kritisk sans og danne vennskapsbånd. Men erkjenner vi samtidig at skolen har en helt enorm skyggeside? Skolegang handler mye om smerte.

Publisert: 09.11.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ungdomskultur har i for stor grad fått et problemstempel. Vi må slippe den inn i skolen

DEBATT: Gaming og popmusikk kan utvide trange pensumrammer i undervisningen.

Publisert: 25.04.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Hva skal til for at internett blir trygt og tilrettelagt for barn?

For den neste generasjonen av internettbrukere er det viktig at vi alle er mer bevisste på valgene vi tar.

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

KRLE for de minste elevene – en gullalder for faget?

KRLE er viktig i dagens polariserte samfunn og er en arena hvor elever fra ulike samfunnslag, religioner og livssyn møtes.

Publisert: 03.02.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Kampen mot konkurranse i skolen

Kan en konkurransebasert skole være positivt for læring?

Publisert: 06.01.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ja! Elever som leser fysikk på universitetsnivå, skal sitte i samme klasserom som andre elever

DEBATT: Skolen er til for mer enn realfag.

Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skal en fjortenåring som leser fysikk på universitetsnivå, sitte i de samme mattetimene som sine klassekamerater?

DEBATT: Elever med stort læringspotensial finnes, uansett hva enkelte akademikere ønsker å overbevise oss om.

Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skolen må ikke bli en talentkonkurranse for særlig evnerike barn

Hvorfor er det så få kritiske nyanser og motforestillinger mot svært problematiske sider ved temaet evnerike barn, spør Åshild Berg-Brekkhus.

Publisert: 25.11.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Det er ikke kunnskap som er mangelvare i skolen, skolen må bli mer interessant

Mens skolen ofte ses på som et nødvendig onde, har mange norske ungdommer savnet skolen sin det siste året. De har savnet venner, rammer, noe meningsfullt å fylle hverdagene med, og de har savnet lærerne.

Publisert: 15.09.2021 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo