Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Forskningsnotat (1)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Samspill og relasjoner (10)
  • Skoleutvikling (10)
  • Ledelse (3)
  • Læreplaner (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Motivasjon (2)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mobbing (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Hilde Sofie Fjeld (1)
  • Ingvild Kamplid (1)
  • Janne Støen (1)
  • Jorunn Møller (1)
  • Kirsten Sivertsen Worum (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Lin Elisabet Sandhaug Ramberg (1)
  • Mari-Anne Sørlie (1)
  • Odin Fauskevåg (1)
  • Robert Mjelde Flatås (1)
  • Siri Sollied Madsen (1)
  • Sissel Sollied (1)
Fagartikkel

Kollektiv mestringstro i skolen – et viktig, men oversett tema

Mestringstro er noe man gjerne ser på som en individuell egenskap. Men etter hvert har man sett at den kollektive mestringstroen hos lærere kan være en enda viktigere faktor og forklare hvorfor noen skoler lykkes bedre enn andre.

Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Forskningsnotat

God rektor, god skule, god læring

Kor mykje betyr rett person i rektorrolla for kvardagen til både elevar og tilsette ved ein skule? Eit nytt forskingsnotat frå Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærare på problemstillingane rundt skuleleiaren.

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert

Vil læreplanen bidra til danning av elevane?

Med innføringa av dei tre tverrfaglege temaa set Kunnskapsløftet 2020 danningsoppdraget i samanheng med dei store utfordringane vi som samfunn står overfor. Det er eit viktig grep i læreplanen, men det må følgjast opp med å gje danningsoppdraget eit meir definert innhald.

Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Skoleledernettverk som arena for læring og støtte

Skoleledernettverk, som tidligere ble dannet på selvstendig initiativ, er etter hvert blitt en obligatorisk innretning hvor skoleeier har en viss innflytelse på agendaen. Studien søker å belyse nettverkssamarbeid som arena for læring og støtte i en tid da det stilles store forventninger og krav til skoleledere.

Publisert: 02.11.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis Vol. 15, 1/2021
Fagartikkel

Fagfornyelsen – utfordringer og muligheter for skoleledere

Skolen møter i dag et fornyet krav om omstilling og effektivisering av ressursbruken, samtidig som det forventes en kontinuerlig utvikling. En skoleleder må håndtere både behov for stabilitet og krav om forandring innenfor et felt med sterke spenninger.

Publisert: 22.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Læringsmiljøprosjektet – et tiltak for å etablere et trygt og godt skolemiljø

I Læringsmiljøprosjektet får skoler opplæring i å avdekke, stoppe og forebygge mobbing. En evaluering viser at prosjektet har varig virkning på jobbetallene, noe som tyder på at ansatte tar i bruk ny kunnskap og etablerer nye og effektive rutiner og strategier.

Publisert: 16.09.2020 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Kronikk

Livsmestring inn i skolen – hva nå?

Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen?

Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

– Videreutdanningen glir rett inn i skolehverdagen

Opplæringslovens kapittel 9 A skal sikre at alle skoler handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Videreutdanningen «Skolemiljø og ledelse» ved Læringsmiljøsenteret skal gjøre skolelederne enda bedre til å indentifisere og forstå utfordringer i miljøet på sin skole.

Publisert: 13.02.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Pedagogisk arbeid innenfor et relasjonelt perspektiv Erfaringer med ICDP (International Child Development Programme) i skole og barnehage

Relasjonskompetanse vektlegges i forskingen som viktig i utøvelse av pedagogisk virksomhet. I denne artikkelen undersøker vi en måte å trene og utvikle slik relasjonell kompetanse.

Publisert: 31.03.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2017
Fagartikkel

Nysgjerrige elever i fremtidens skole

Når «fremtidens skole» i disse dager diskuteres i ulike utvalg, er det på høy tid å diskutere hvilke «danningselementer» som skal være med. Da er det viktig å huske at skolens bidrag til danning først og fremst skjer gjennom skolefagene.

Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo