Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (9)

Artikkeltema

  • Skoleutvikling (9)
  • Organisering (4)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Motivasjon (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Ledelse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (9)

Artikkelforfatter

  • Erlend Ellefsen Vinje (2)
  • Anniken Randers-Pehrson (1)
  • Bjørn Tønnesen (1)
  • Eivind Åsrum Skille (1)
  • Göran Söderlund (1)
  • Kjersti Mordal Moen (1)
  • Kristoffer Melheim (1)
  • Marit Mellingen (1)
  • Marte Sørebø Gulliksen (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Willy Aagre (1)
  • Øystein A. Vangsnes (1)
Kronikk

«Pisa-krisa» i Norge har en enkel løsning

KRONIKK: Vi har blitt vant til dårlig Pisa-skår i norsk skole. Det har ikke skortet på tiltak, men resultatene uteblir. Nå er det på tide at kunnskapsministeren slutter å overse den enkleste løsninga.

Publisert: 01.04.2025 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga?

DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Debatten om norsk skole er preget av berøringsangst

KRONIKK: Hva skal til for å skape en god debatt om kvaliteter og utfordringer i den norske skolen? Jeg må innrømme at jeg er usikker på hvordan jeg skal besvare dette spørsmålet.

Publisert: 23.08.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Vi trenger mer kunnskap om unge i Distrikts-Norge

DEBATT: Det er stort behov for at unge ønsker å leve livet sitt i distriktene. Utfordringen er at vi vet lite om hverdagslivet deres og hvilke fremtidsønsker de har.

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Kroppsøvingsfaget: Fra diltende lillebror til selvstendig ungdom

Kroppsøving vil ikke lenge være idrettens diltende lillebror. I den nye læreplanen er det flere indikasjoner på at faget er i en løsrivelsesprosess fra idrettens makt og mening.

Publisert: 04.11.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Vi bør tilrettelegge for bevegelsesglede og trivsel i kroppsøvingstimene

Kroppsøvingsfaget må ta utgangspunkt i læring. Det ligger ingen motsetning i å tilrettelegge for bevegelsesglede samtidig.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Forskning, kroppsøving og presisjon

Reidar Säfvenbom og Morten C. Rustad treffer blink når det gjelder hva som bør være fokus i fremtidig kroppsøvingsdebatt. Men de sliter tidvis med presisjonen i sitt svar på min kronikk.

Publisert: 18.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

At skulen er liten, garanterer ikkje at han er god

Elevene i Sogn og Fjordane ligger på topp i nasjonale prøver. Noen hevder dette er fordi skolene i fylket er små. Resultatene fra prosjektet Lærande Regionar viser at dette ikke stemmer.

Publisert: 04.09.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Er Sogn og Fjordane eit paradoks?

Det er ikkje noko mystisk i at elevane frå Sogn og Fjordane gjer det godt. Det som er spesielt for fylket er at det framleis har mange nærmiljøskular som gir kvalitet.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo