Fagartikkel Den aktive eleven − læreplanhistoriens røde tråd Tanken om den aktive eleven, som selv bygger opp sin kunnskap, er ikke en ny idé. En gjennomgang av læreplanene fra de siste 100 årene viser hvordan målet har vært det samme, selv om begrepene har endret seg underveis. Publisert: 14.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagfellevurdert Utvikling i skolen – skoleeier som aktiv aktør Denne studien undersøker hvordan skoleeier kan bidra til utvikling i skolen ved å være en aktiv aktør i skolenes utviklingsarbeid. Tre faktorer viser seg å ha særlig betydning: tillit, mestringstro og handlingsrom. Publisert: 07.03.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2023
Fagartikkel Nytt kunnskapsløft – gammel ledelsestenkning? Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 er påfallende vag med hensyn til hvordan skolen skal ledes. Risikoen er at man ikke vil klare å løsrive seg fra tradisjonelle autoritære ledelsesformer som kan bremse utviklingen mot et ansattdrevet utviklingsarbeid. Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Artikkel Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen. Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Video Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene? Publisert: 09.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Slik bør fremtidsskolen være Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden. Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet