Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagfellevurdert (5)
  • Fagartikkel (4)
  • Podcast (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Motivasjon (18)
  • Skolevegring (18)
  • Frafall og gjennomføring (10)
  • Psykisk helse (7)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Entreprenørskap (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • NTNU (2)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • FoU i praksis (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • Tidsskrift for velferdsforskning (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (2)
  • Alexander Meyer (1)
  • Børge Holden (1)
  • Charlotte Tendenes Gabrielsen (1)
  • Ellen Kathrine Munkhaugen (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Gro Emmertsen Lund (1)
  • Hege Merete Somby (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Helle Rabøl Hansen (1)
  • Ingvil Bjordal (1)
  • Jan-Ivar Sållman (1)
  • Jørn Kroken (1)
  • Kenneth Larsen (1)
  • Kjetil Frøyland (1)
  • Lisbeth Iglum Rønhovde (1)
  • Mette Nygård (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Nina Eriksen (1)
  • Svein Inge Meland (1)
  • Tine Basse Fisker (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Trude Havik (1)
  • Ulf Larsen (1)
  • Ulla Irene Hansen (1)
  • Vigdis Alver (1)
Podcast

Podkast: Bekymringsfullt skolefravær

Alle er enige om at det er viktig å gå på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen?

Publisert: 13.03.2025 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert

Implementering av et pedagogisk tiltak i et kommunalt skolefraværsteam

Problematisk skolefravær representerer ofte en kompleks utfordring, hvor det er en sammenheng mellom individuelle og miljømessige faktorer. En grundig kartlegging av disse faktorene er derfor avgjørende for å utforme tiltak som er meningsfulle og effektive for den enkelte elev.

Publisert: 27.02.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Dansk — Fagfellevurdert

Deltagelses(u)muligheder og skolefravær

Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Artikkel

Norske barn og unge trives dårligere og dårligere på skolen

– Dette er ett av områdene i Ungdata der vi ser de største endringene over tid, sier Anders Bakken. Norske ungdommer trives stadig dårligere, flere kjeder seg og skulkingen øker.

Publisert: 01.10.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Flere skolevegrere velger private skoler

Antall elever med skolevegring øker. Ny forskning viser at skolevegring kan henge sammen med utdanningspolitiske føringer og den offentlige skolens rammevilkår.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Norske gutter liker skolen minst

Norske jenter trives i stor grad på skolen, mens guttene har en markant dårligere opplevelse av skolemiljøet. Et av problemene er at guttene opplever skolen som urettferdig.

Publisert: 25.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Ensomme elever har økt sjanse for frafall

Elever som er ensomme på videregående skole, har større sjanse for å falle fra og ikke fullføre utdanningen, viser ny forskning.

Publisert: 16.05.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Skolevegring og «flukt» fra den offentlige skolen

Er den offentlige skolen som en inkluderende arena i ferd med å forvitre når betingelsene for tilpasset opplæring og spesialundervisning svekkes?

Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Kronikk

De er ikke i stand til å møte på skolen, derfor møter skolen dem

Ungdommer som ikke klarer å møte på skolen, må få en lovfestet rett til nettbaserte skoletilbud, mener kronikkforfatteren.

Publisert: 08.12.2022 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak

Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært.

Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Artikkel

Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen

Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Våre håpefulle – når forventning blir fravær

Denne artikkelen handler om bekymringsfullt skolefravær. Artikkelforfatteren velger å benytte dette begrepet framfor det mye brukte begrepet skolevegring. Hun mener begrepet vegring om fraværsproblematikk i skolen oppleves som for snevert når man står overfor en så mangesidig utfordring.

Publisert: 05.02.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagfellevurdert

Arbeidsinkludering av utsett ungdom – kva slags utfordring er det?

Artikkelen gir ny kunnskap om korleis frontlinearbeidarar og arbeidsgivarar forklarar og forstår arbeidsinkludering av utsett ungdom, og om sentrale kjenneteikn ved prosessane som kan oppstå på arbeidsplassane.

Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 23) 3/2020
Artikkel

Forsker bekymret for koronafravær på skolen

Med høyt koronarelatert fravær på skolen i høst, risikerer vi at både motivasjonen og læringen vil kunne dale, mener førsteamanuensis Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet. Hun har noen gode råd.

Publisert: 10.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hva er løsningene?

Skolevegring og alvorlig skolefravær har ulike forklaringer og nyanser, og konsekvensene kan være drastiske. Hva vet vi om årsaker og gode veier til løsning?

Publisert: 04.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Tvang – skoleforskningens blinde felt

En vesentlig faktor som påvirker både elever og lærere, er at opplæringen er obligatorisk. Det er påfallende at denne grunnleggende forutsetningen får så lite oppmerksomhet i skoleforskningen.

Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagfellevurdert

Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov

Elevbedrift regnes for å  gi økt motivasjon og læringsutbytte gjennom gjennom en praksisnær tilnærming til undervisning. Metodikken skal være spesielt god for elever med særlige behov. Hvordan organiserer lærere elevbedrifter for slike elever?

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Fagartikkel

Skolefravær uten gyldig grunn - Hva er den beste betegnelsen?

Noen barn og unge er borte fra skolen, eller er på skolen uten å delta i undervisning. Dette skjer uten gyldig grunn som for eksempel sykdom eller store sosiale problemer. Fraværet skjer også etter elevens eget valg og ønske; foreldre eller andre hindrer ikke eleven i å gå på skolen. Denne artikkelen drøfter ulike betegnelser på denne atferden.

Publisert: 07.09.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo