Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Barnehage (13)
  • Spesialundervisning (13)
  • Barnetrinn (4)
  • Overgangsfaser (3)
  • Autisme (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lek (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (8)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Natallia Bahdanovich Hanssen (2)
  • Anne Randi Fagerlid Festøy (1)
  • Anne-Lise Sæteren (1)
  • Camilla M.M. Worren (1)
  • Espen Egeberg (1)
  • Finnborg Scheving (1)
  • Hilde Merete Nilsen (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Karianne Berg (1)
  • Katja Evjen (1)
  • May-Eli Johansen (1)
  • Monica Helland Tøsse (1)
  • Nina Sælen (1)
  • Olaf Gunnar Alteren (1)
  • Ramona Hofsøy (1)
  • Sigrún Arna Elvarsdóttir (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
  • Tonje Lundervold (1)
  • Torill Moen (1)
Fagfellevurdert

Å leke barnet inn

En kvalitativ studie om barn og ansattes perspektiver på å fremme inkludering av alle barn i barnehagen.

Publisert: 07.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagartikkel

Spesialpedagogikk i allmennpedagogikken

Barn i barnehagen som har språkvansker, får ofte et vedtak om spesialpedagogisk hjelp på bakgrunn av en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. I denne artikkelen spør artikkelforfatteren om ikke disse barna både kan og bør få like god hjelp uten at det trengs å gjøres et slikt vedtak.

Publisert: 24.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagfellevurdert

Overgang barnehage–skole for barn med særskilte behov – en systematisk litteraturgjennomgang fra perioden 2015–2021

De fleste barn opplever sannsynligvis overgangen barnehage–skole som spennende og er fylt av forventninger. For andre kan den også representere et kritisk punkt i deres liv. Ikke minst kan dette gjelde for barn med særskilte behov.

Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel

Mangfold og inkludering i barnehagen

Artikkelforfatteren har arbeidet i barnehager både på Island og i Norge. Hun deler her noen erfaringer og tanker om hva som skal til for at man kan få til mer inkludering av barn som trenger spesialpedagogisk hjelp, i barnehagen.

Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagfellevurdert

Barn med utagerende atferd - i samfunnsmaskineriets tidsklemme

Vi har ikke tid til å se det, selv om vi ser det.

Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Artikkel

Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona

Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien.

Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Autistiske småbarn kan ha større ordforråd enn man tror

Mange autistiske barnehagebarn strever med språk. Men nå viser ny forskning at man kan undervurdere disse barnas språkkunnskaper hvis man bare undersøker ordforrådet deres i én setting.

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Ulike spesialpedagogiske praksiser i norske og hviterussiske barnehager

Norske og hviterussiske barnehager møter barn med språkvansker forskjellig og har mye å lære av hverandre, ifølge doktorgrad.

Publisert: 20.05.2021 Hentet fra Første steg 2/2019
Fagartikkel

«Det er så mye bråk inni hodet mitt hele tiden»

Denne artikkelen bygger på en masterstudie om hvordan man best kan tilrettelegge barnehagedagen for barn med autismespekterforstyrrelser. Godt samarbeid mellom spesialpedagogen og det øvrige personalet på avdelingen og bevisst organisering av det fysiske miljøet blir pekt på som spesielt viktig for å oppnå en inkluderende praksis.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel

Relasjonsarbeid og livsmestring i barnehagen. Kan omsorg fremme livsmestring?

Denne artikkelen drøfter hvordan barnehagepersonalet kan arbeide med livsmestring i tråd med de føringer og holdninger som blir beskrevet i Rammeplanen for barnehagen. Dette er viktig for alle barn, men spesielt viktig overfor de sårbare barna.

Publisert: 11.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Når øynene virker, men hjernen ikke forstår

Det var foreldrene som først la merke til at det var noe galt med synet til Emil.

Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

Overgang og skolestart for barn med spesialpedagogiske behov

Denne artikkelen fokuserer på utfordringer og muligheter i planlegging og samarbeid om overgang for barn med spesialpedagogiske behov. Samarbeid og kunnskapsoverføring mellom barnehage og skole er nødvendig for et godt læringsutbytte og en trygg hverdag både for barn og foreldre. Ofte er det også behov for omfattende fysisk tilrettelegging, noe som må planlegges i god tid før skolestart.

Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagfellevurdert

Tidlig innsats for livslang læring – teori og praksis

Hvordan påvirker de nasjonale føringene for tidlig innsats det arbeidet som pedagogene gjør i barnehager og skoler?

Publisert: 24.05.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo