Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (4)
  • Spesialundervisning (4)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (2)
  • Atferd (1)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • NTNU (1)
  • Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (1)

Artikkelforfatter

  • Cecilie Høj Anvik (1)
  • Ida Olufsen Rud (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Ragnhild Holmen Waldahl (1)
Fagartikkel

Samarbeid mellom skoleeiere og PP-tjenesten om inkludering

Denne artikkelen er et innspill til diskusjonen omkring PP-tjenestens rolle i kommunenes arbeid med inkluderende barnehager og skoler. Den bygger på et langvarig samarbeid mellom forskere ved Universitetet i Agder og ulike skoleeiere i regionene Kristiansand, Lister og Østre Agder.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Fagartikkel

Hvordan tilrettelegge skoledagen for barn med reaktiv tilknytningsforstyrrelse

Denne artikkelen omhandler hva som kjennetegner barn med diagnosen reaktiv tilknytningsforstyrrelse (RAD), og tiltak i skolen for å gi disse barna mest mulig trygge rammer slik at de kan bygge positive relasjoner til andre.

Publisert: 08.02.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Artikkel

Spesialtiltak i skolen hadde motsatt effekt

Elever som ble tatt ut fra ordinær undervisning i videregående skole, fikk det vanskeligere i voksenlivet, viser forskning.

Publisert: 31.01.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Engelsk — Fagfellevurdert

Excluded Youth in Iceland, the Faroe Islands and Norway

I denne artikkelen diskuterer Cecilie Høj Anvik og Ragnhild Holmen Waldahl hvordan offentlige velferdsaktører i tre nordiske land - Norge, Island og Færøyene - kan bli bedre forberedt på å møte og ta vare på unge mennesker med psykiske problemer som hverken er i jobb eller utdanning.

Publisert: 05.06.2017 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research 01 /2017 (Volum 2)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo