Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Forskningsnotat (9)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (9)
  • Studieforberedende (9)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (9)

Artikkelkilde

  • Kunnskapssenter for utdanning (9)

Artikkelforfatter

  • Astrid Marie Jorde Sandsør (1)
  • Lars Johannesen Kirkebøen (1)
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Kunnskapssenterets systematiske kunnskapsoversikt

Kapittel 3 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin systematiske kunnskapsoversikt om frafall i videregående opplæring. Denne artikkelen beskriver det systematiske arbeidet med å finne flest mulig relevante studier.

Publisert: 11.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Konklusjon, funn og kunnskapshull

Kapittel 6 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin oversikt om frafall i videregående opplæring. I denne artikkelen presenteres funnene og tiltakene (og måten de settes i verk på) som i følge forskningen har effekt på gjennomføring av videregående opplæring. I tillegg legges det fram spørsmål som forskerne ikke har stilt i sine studier.

Publisert: 11.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - En systematisk gjennomgang av forskningslitteraturen

Artikkel 4 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin systematiske kunnskapsoversikt om frafall i videregående opplæring. I denne artikkelen presenteres 18 studier som tar for seg tiltak som er prøvd ut og som det er målt effekt av.

Publisert: 09.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Systematiske kunnskapsoversikter om frafall

Kapittel 2 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin oversikt om frafall i videregående opplæring. Her presenteres flere systematiske kunnskapsoversikter og litteraturgjennomganger som har undersøkt effekter av tiltak mot frafall.

Publisert: 09.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Tverrgående tema i tiltak som har effekt

Kapittel 5 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin oversikt om frafall i videregående opplæring.

Publisert: 06.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Anbefalinger

Kapittel 7 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin systematiske kunnskapsoversikt om frafall i videregående opplæring. Kunnskapsoversikten viser at det er en klar sammenheng mellom implementeringskvalitet og effekten av tiltak for å redusere frafall eller øke gjennomføringen i videregående opplæring.

Publisert: 06.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Sammendrag

Det er enighet i OECD-området om at frafall representerer et stort samfunnsproblem både fordi det er dyrt for samfunnet og fordi det har store kort- og langsiktige konsekvenser for den som ikke fullfører utdanningen sin. Kunnskapssenter for utdanning presenterer her en systematisk kunnskapsoversikt skrevet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.

Publisert: 06.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Frafall i videregående opplæring - Effektstudier og gode beskrivelser av intervensjoner

Kapittel 1 av 7 i Kunnskapssenter for utdanning sin oversikt om frafall i videregående opplæring.

Publisert: 06.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Effektstudier av tiltak mot videregående frafall: Verdt et (systematisk) forsøk!

Det er mange tiltak som har blitt gjennomført for å få ned frafallet i videregående opplæring. Dessverre er de sjeldent innført på en måte som gjør det mulig å vurdere om tiltakene har fungert etter hensikten. Dersom en skole innfører et tiltak og opplever at frafall går ned i etterkant, kan man ikke nødvendigvis si at dette skyldes selve tiltaket, i og med at det kan ha vært helt andre ting som skjedde samtidig og som gjorde at frafallet gikk ned.

Publisert: 06.09.2015 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo