Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Studieforberedende (8)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (8)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Autisme (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (8)

Artikkelforfatter

  • Eli Fjeldseth Røys (2)
  • Arly Hauge (1)
  • Gøril Moljord (1)
  • Heidi Marie Høydal (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Karl-Petter Endrerud (1)
  • Per Egil Mjaavatn (1)
  • Per Frostad (1)
  • Sigrid Slettebakk Berge (1)
  • Siri Anette Nordby (1)
  • Solveig Magnus Reindal (1)
Fagfellevurdert

Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system

Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagartikkel

Ny opplæringsmodell skal gi flere unge en varig plass i arbeidslivet

Mange unge med nedsatt funksjonsevne står i dag uten arbeid etter endt videregående utdanning. Denne artikkelen beskriver hvordan man i Vest-Agder fylkeskommune har implementert en opplæringsmodell der man allerede i starten av opplæringen lager en plan for hvor ungdommen skal arbeide etter fullført skoleløp.

Publisert: 18.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagfellevurdert

Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom?

Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagfellevurdert

Læreres forventninger til tegnspråktolkers yrkesrolle i videregående opplæring

I dag er det vanlig at døve og hørselshemmede elever får opplæring i den ordinære skolen med bruk av tolker som oversetter det som sies, til og fra norsk tegnspråk. Det vil si at to profesjoner jobber i klasserommet. Hensikten med denne artikkelen er å utforske i hvilke situasjoner forskjellene mellom lærerrollen og tolkerollen kommer i spill med hverandre, og hva lærerne forventer at tolkene i klassen deres bistår med.

Publisert: 25.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020
Fagartikkel

Mestringskurs for ungdom med autismespekterforstyrrelser i videregående opplæring

Denne artikkelen tar for seg erfaringer fra etablering og gjennomføring av gruppebaserte mestringskurs for videregåendeelever med autismespekterforstyrrelser. Kursene har blant annet hatt som mål å gi ungdommene gode sosiale erfaringer, gi dem innsikt i egne styrker og begrensninger, og gi dem støtte til å mestre utfordrende situasjoner, slik at muligheten for å fullføre videregående opplæring er større.

Publisert: 20.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagfellevurdert

Den krunglete vegen mot arbeid – om tidlegare elevar på særvilkår

Artikkelen gir innblikk i liva til eit utval unge menneske som, trass vanskar undervegs, alle er i ordinært arbeid. Dei tok til på yrkesfag midt på 1990-talet og er følgde over ein periode på 20 år.

Publisert: 09.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagfellevurdert

Tanker om å slutte på videregående skole - Er ensomhet en viktig faktor?

Denne artikkelen bygger på data fra et prosjekt som omfatter 1880 elever i første klasse i videregående skole i Sør-Trøndelag. Hvilke tanker har disse elevene om å slutte på skolen, og hvilke faktorer kan være med på å prege disse tankene?

Publisert: 02.02.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2014
Fagfellevurdert

Ungdom med særskilte behov - frå trygd til arbeid

Kva faktorar har positiv medverknad på overgangen frå trygd til arbeid for ungdom med særskilte behov?

Publisert: 17.07.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo