Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (11)

Artikkeltema

  • Synsvansker (11)
  • Digitalisering (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Læreplaner (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Barnehage (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (9)
  • Bedre skole (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Margrethe Sylthe (4)
  • Ann-Carin Halvorsen Berg (1)
  • Espen Hektoen (1)
  • Iselin Hansen (1)
  • Kristin Skoug Haugen (1)
  • May-Eli Johansen (1)
  • Rigmor C. Baraas (1)
  • Tonje Lundervold (1)
  • Tony Burner (1)
  • Tore Johnny Bråtveit (1)
  • Tore Pukstad (1)
Fagartikkel

Eksistensiell helse og inkludering av elever med synsnedsettelse i skolen

Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av blinde og sterkt svaksynte elever i skolen. Med utgangspunkt i språket og begreper vi bruker og ikke bruker, argumenterer artikkelforfatteren for betydningen av å anerkjenne at disse elevene har sin unike måte å være i verden på og å lære på.

Publisert: 21.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel

Auditiv lytting og læring

Forfatteren av denne artikkelen mener at auditiv lytting og læring bør bli mer benyttet som et pedagogisk verktøy i skolen. I dag dreier mye av undervisningen seg om pedagogikk der synssansen og det visuelle perspektivet er det mest dominerende i undervisningen. Mer vekt på auditiv lytting vil være en fordel for elever med synsvansker, men også andre elever vil ha nytte av en slik undervisningsform.

Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Fagartikkel

Når pedagogikk skaper utenforskap

Forfatteren av denne artikkelen arbeider i en gruppe i Statped som utvikler lydillustrasjoner som læringsressurs for synshemmede elever. Disse elevene lærer via hørselen og taktilsansen. Her drøfter hun hvordan lydillustrasjoner kan bidra til å støtte disse elevene, slik at de får en mest mulig likeverdig undervisning der de ikke føler seg ekskludert fra resten av klassen.

Publisert: 28.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel

Elever med synshemming – på nett med de andre

Lærebøkene og undervisningen i dagens skole er i stor grad tilpasset seende elever, med en utstrakt bruk av bilder og andre visuelle effekter. Elever med synshemming må bruke andre sanser for å tilegne seg lærestoffet – slik som hørsel og taktil sans. Forfatteren av denne artikkelen viser hvordan lydillustrasjoner kan være et godt alternativ til bildebruk for denne gruppen elever.

Publisert: 06.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel

Musikk og mobilitet

Mobilitet betyr bevegelse. Når vi bruker ordet i forbindelse med personer som har nedsatt syn, mener vi evnen til å orientere seg og ta seg frem fra et sted til et annet. Denne artikkelen drøfter hvorvidt musikkutøvelse kan ha god innvirkning på mobilitetsferdigheter hos barn og unge med synshemming.

Publisert: 16.06.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Fagartikkel

Når øynene virker, men hjernen ikke forstår

Det var foreldrene som først la merke til at det var noe galt med synet til Emil.

Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

«Ser du ikke at den er lilla?» - om fargesvakhet i skolen

Nesten alle skoleklasser har minst én elev som sliter med å oppfatte farger. Manglende kunnskap om problemet kan føre til negativ oppmerksomhet og latterliggjøring fra medelever og lærere.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Fagartikkel

Elektroniske lærebøker – et reelt alternativ for elever med synshemming?

Skolebøker i digital form – gjerne omtalt som elektroniske lærebøker – har kommet for fullt inn i skolen de siste årene. Mange skoler velger slike bøker framfor tradisjonelle papirbøker. Forfatterne av denne artikkelen har gjennomført noen undersøkelser og bruker funnene fra disse undersøkelsene til å gi svar på om kommersielt utgitte elektroniske lærebøker er et reelt alternativ for svaksynte og blinde elever.

Publisert: 19.04.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2016
Fagartikkel

Synspedagogen – en brobygger

Denne artikkelen omhandler de nesten 25 prosent av elevene som ifølge forskning har visuelle utfordringer. Artikkelforfatteren forteller her hvordan en synspedagog kan være brobygger mellom hjem, skole og ulike utredningsinstanser og på den måten bidra til at barna får den hjelpen de trenger.

Publisert: 24.10.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2015
Fagartikkel

Hvem skal bryte tausheten i rommet?

Denne artikkelen omhandler den tidlige fasen av progredierende synstap hos barn og unge som har arvelig netthinnedegenerasjon. Det handler om tiden før synstapet er tydelig, eller når en diagnose nylig er påvist.

Publisert: 03.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Fagartikkel

Liten tue kan velte stort lass - Små synsfeil kan gi store problemer

Denne artikkelen handler om at selv små synsfeil kan gi barn i skolen store vansker i forbindelse med lesing. I dag bruker vi øynene mer enn tidligere gjennom pc-bruk, World Wide Web, iPhone og tv-tittingsammen med ulike spill på X-boks, Playstation, Wii spill, små Nintendokonsoller og Ipad. Disse er blitt en del av barnekulturen. Øynene skal brukes allsidig og dynamisk, men i vårt moderne livsmiljø utsettes øyemusklene for en statisk belastning som de ikke er tilpasset.

Publisert: 05.06.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo