Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Kronikk (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Kontroll og tilsyn (8)
  • Tester og kartlegging (8)
  • Vurdering (4)
  • Matematikk (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Læreplaner (1)
  • Naturfag (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • forskning.no (2)
  • Bedre skole (1)
  • NTNU (1)
  • Professions and Professionalism (P&P) (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Ann Elisabeth Gunnulfsen (1)
  • Anniken Randers-Pehrson (1)
  • Astrid Roe (1)
  • Cecilie Rønning Haugen (1)
  • Erlend Moe (1)
  • Gro Ulset (1)
  • Jens Olgard Dalseth Rørvik (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Marte Sørebø Gulliksen (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Petter Grytten Almklov (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Evidence-Based Practice and Power Struggles Over Pedagogic Practices in “High-” and “Low- Stakes Accountability” Contexts

Forskningens rolle innen pedagogisk praksis har blitt gitt en større vektlegging ved å introdusere «evidensbasert praksis» eller “hva virker”. Denne spesifikke kunnskapsformen blir ofte aktualisert i sammenheng med politikk som kombinerer økt autonomi i valg av metode med sentralisert kontroll i form av resultatbasert ansvarliggjøring.

Publisert: 09.04.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Kronikk

«Pisa-krisa» i Norge har en enkel løsning

KRONIKK: Vi har blitt vant til dårlig Pisa-skår i norsk skole. Det har ikke skortet på tiltak, men resultatene uteblir. Nå er det på tide at kunnskapsministeren slutter å overse den enkleste løsninga.

Publisert: 01.04.2025 Hentet fra forskning.no
Artikkel

– Oppsiktsvekkende dårlige skoleresultater

Norske 15-åringers dårlige resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen må få konsekvenser for skolen, mener professor Thomas Nordahl.

Publisert: 04.03.2024 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Podcast

PISA 2022: Fleire elevar presterer under kritisk grense

− Resultata viser ein stor tilbakegang i dei tre fagområda matematikk, lesing og naturfag, seier Fredrik Jensen, prosjektleiar for PISA i Noreg.

Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Karakterer må ikke innføres for tidlig

Karakterer i 7. trinn kan ha en negativ effekt. Det kan påvirke elevers faglige prestasjoner og hvordan de opplever overgangen til ungdomsskolen, viser ny studie.

Publisert: 24.05.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel

Skolers bruk av resultater på nasjonale prøver

Ulike undersøkelser viser at resultatene fra de nasjonale prøvene ikke alltid blir utnyttet godt nok. En mulig årsak kan være at mange tror prøvene først og fremst egner seg som grunnlag for tiltak overfor de svakeste elevene. Men prøvene kan i like stor grad brukes til å forbedre læringen blant elever som skårer middels eller høyt på prøvene.

Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Omtale

Skal hjelpe de aller yngste med matematikken

Nå skal forskere utvikle prøver som skal identifisere hva første- og tredjeklassingene som strever med matematikk, faktisk kan. Det kan gi lærerne viktige verktøy for å støtte barnas læring.

Publisert: 10.02.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk

Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet?

Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal.

Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo