Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (5)

Artikkeltema

  • Tilpasset opplæring (5)
  • Klasseledelse (3)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Matematikk (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Statped (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Videnskab.dk (1)

Artikkelforfatter

  • Anita Lopez-Pedersen (1)
  • Frans Ørsted Andersen (1)
  • Gerd Vidje (1)
  • Stig Brøndbo (1)
Omtale

Barn som sliter med matte må oppdages tidlig

En ny doktorgradsavhandling viser at det er viktig å identifisere elever som er i risiko for å utvikle matematikkvansker tidlig på første trinn, og dermed sette inn riktig støtte. Det er også viktig at elever som strever i matematikkfaget får hjelp som varer over tid.

Publisert: 01.03.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Dansk — Omtale

Selvbestemmelse giver elever lyst til at lære

Vi har for lengst avskaffet den dystre, gammeldagse skolen preget av kjeft, mas og styring, men det kan fremdeles være vanskelig å motivere barna til å lære. Forskningen har svarene; de må "bare" omsettes i praksis.

Publisert: 07.12.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Omtale

Tverrfaglig samhandling gir flyt i behandlingsforløpet

Bedre tverrfaglig samhandling, bedre tilrettelagte tjenester og flyt i behandlingsforløpet skal bidra til et bedre liv for barn og unge med nevrologiske utviklingsforstyrrelser og familiene deres. Det er målet med et prosjekt initiert av Helseetaten i Oslo.

Publisert: 02.12.2017 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 3/2017
Omtale

Individuell veiledning på barnetrinnet

Ny doktoravhandling om hva læreren gjør når elevene arbeider individuelt i norsktimene.

Publisert: 21.06.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

– Er utfordrende barn skolens avfall?

Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten.

Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo