Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (10)

Artikkeltema

  • Ungdomstrinn (10)
  • Læreplaner (7)
  • Barnetrinn (3)
  • Samfunnsfag og historie (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Læremidler (2)
  • Norsk (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skriving (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (10)

Artikkelforfatter

  • Anita Valenta (1)
  • Anne Berit Emstad (1)
  • Atle Skaftun (1)
  • Audhild Norendal (1)
  • Fredrik Stenhjem Hagen (1)
  • Hanne Stavelie (1)
  • Henrik Galligani Ræder (1)
  • Lise Vikan Sandvik (1)
  • Nora E. Hesby Mathé (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Ole Enge (1)
  • Ole Røgeberg (1)
  • Rolf Halse (1)
  • Simen Markussen (1)
  • Trygve Kvithyld (1)
Fagfellevurdert

Elevmedvirkning i norskfaglig praksis på mellomtrinnet

Prosjektet Partners in practice hviler på en antakelse om at problemer engasjerer, og at det er mulig å skape engasjement også rundt ekte faglige problemer.

Publisert: 30.01.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert

Skoleferdigheter i endring: Utviklingen over tid målt ved nasjonale prøver

Ifølge offisiell statistikk, var norske elevers gjennomsnittlige ferdigheter tilnærmet uendret i årene 2014–2021, basert på årlige nasjonale prøver. Omfattende analyser av simulerte data der sannheten er kjent, viser utvetydig at de offisielle tallene er misvisende.

Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Læreplananalyse av samfunnsfaget i grunnskolens fremstilling av IKT og digitale medier: Konkurransedyktig arbeidskraft eller dannede, digitale medborgere?

I henhold til samfunnsfagets danningsmandat bør elevene utvikle en forståelse av digitaliseringens innvirkning på samfunnet. Ved å inkludere det digitale medborgerskapet i læreplanen i samfunnsfag burde man forvente at læreplanen legger tydelige føringer for dette.

Publisert: 11.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Fagfellevurdert

Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust

Å lære av Holocaust er langt mer komplekst enn å bare kjenne til hendelsen og bli utsatt for dens voldsomhet. I stedet må skolen bruke tid på å plassere Holocaust i sin historiske kontekst.

Publisert: 29.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Suggesting a framework for students’ academic perspective-taking in secondary social science education

På tvers av de ulike temaene som dekkes av samfunnsvitenskapelige fag på ungdomstrinnet og i videregående skole i nordiske land, er et hovedformål med faget å bidra til elevenes evne og tilbøyelighet til å se samfunnsmessige og politiske spørsmål, konflikter og argumenter fra ulike perspektiver.

Publisert: 06.06.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 2/2023
Fagfellevurdert

«A-skole» eller «B-skole»? Målstyring og lærerprofesjonalitet i Osloskolen

Kunnskapsløftet introduserte nye styringsmidler i det norske utdanningssystemet: Kompetansemålene i læreplanen, nasjonale prøver som måler elevenes læringsutbytte og ulike rettslige standarder og tilsyn holder skoler og lærere ansvarlige for utdanningskvaliteten. En slik ansvarliggjøring er særlig synlig i Oslo.

Publisert: 29.11.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 2/2021
Fagfellevurdert

Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver?

En tydelig trend i norsk utdanningspolitikk er at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser. Lærere oppfordres til å ta i bruk disse ressursene i den hensikt å skape bedre undervisningspraksiser i skolen. Vi har begrenset kunnskap om denne formen for pedagogisk praksis.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development

Å oppnå likestilling i partnerskap mellom skole og universitet er utfordrende. I denne studien undersøkte vi et partnerskap mellom skole og universitet i Norge og hvordan samarbeidspartnerne jobbet sammen for å legge til rette for et skolebasert videreutdanningstilbud.

Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Fagfellevurdert

Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen

Bevis inngår som en del av et kjerneelement i faget i den nye læreplanen i matematikk for grunnskolen. Denne studien ser nærmere på hvordan kompetanser knyttet til arbeid med bevis fremkommer på trinn 1–10.

Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 3/2020
Fagfellevurdert

Danningsperspektiver i grunnskolens eksamensoppgaver i norsk

Etter innføringen av Kunnskapsløftet har eksamensskrivingen gått fra å bli forstått som et individuelt prosjekt i L97 til å bli definert som et kollektivt prosjekt.

Publisert: 17.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo