Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (9)

Artikkeltema

  • Utviklingsforstyrrelser (9)
  • Kognitive vansker (3)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Motivasjon (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Språkvansker (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Synsvansker (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (4)
  • Utdanningsforbundet (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (4)
  • Fredrik Solli Wandem (3)
  • Arun Gosh (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god IOP?

Omtrent 50.000 elever ved norske grunnskoler har rett til spesialundervisning. For å få dette må eleven ha en individuell opplæringsplan (IOP). Hvordan må denne planen være for at opplæringen skal fungere?

Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Podkast: Spesialpedagogisk spørretime #1

Den første av to litt annerledes og interaktive episoder. Vi har mottatt en rekke spørsmål fra lytterne våre, og flinke forskere i SpedAims svarer på dem.

Publisert: 21.09.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Inkludering – Illusjon eller ambisjon?

Inkludering er et viktig utdanningspolitisk prinsipp som er nedfelt både i internasjonale erklæringer og konvensjoner og i styringsdokumenter som gjelder for barnehage og skole. Men hva innebærer det egentlig i praksis? Og er det mulig å skape et inkluderende læringsmiljø som passer for alle?

Publisert: 15.09.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Hva er god tilrettelegging for barn med utviklingshemming?

Marte (15) har Downs syndrom. — Det er ikke noe gøy å være annerledes, men jeg har venner som kan støtte meg. Jeg er veldig takknemlig for det, sier hun.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Hvordan sikre en god skolestart for barn med spesialpedagogiske behov?

Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte?

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Lærerrommet: Selektiv mutisme, hva er det og hva hjelper?

De kalles ofte de stille eller tause barna, og snakker ofte ikke selv om de vil. Hvilken oppfølging i skole og barnehage kan hjelpe?

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Flere elever er i spesialskoler og -klasser, hvorfor?

Svikter skolen på inkludering når det faglige trykket øker? Eller er alternative opplæringsarenaer en hjelp for elever som det ikke funker for i en vanlig klasse, av ulike årsaker?

Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hva er dyskalkuli og hva hjelper?

Hvordan tilrettelegge for elever som virkelig strever med matematikk? Og hva er de viktigste tegnene på dyskalkuli?

Publisert: 17.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Elever med dysleksi, og deres møte med skolen

Mange barn i det norske skolesystemet har dysleksi, mellom 7 og 10 prosent. Men hvordan fanges denne elevgruppen opp, og hva krever det av skolen?

Publisert: 18.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo