Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (7)

Artikkeltema

  • Vurdering (7)
  • Digitalisering (2)
  • Læremidler (2)
  • Motivasjon (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (3)
  • Katja Evjen (1)
  • Kjersti Eskild Havenstrøm (1)
  • Monica Bjermeland (1)
Podcast

Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig?

Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.

Publisert: 08.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

ChatGPT, trussel eller mulighet for skolen?

Skal lærere frykte teknologi basert på kunstig intelligens som Chat GPT og liknende verktøy? Eller kan det også gi muligheter i undervisningen og for elevene?

Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Podkast: − Alle elever har et talent, min jobb er å få øye på det

Alle elever begynner på skolen med sine unike forutsetninger for læring, genetiske og miljøbestemte. Ved å fokusere på viljestyrke, selvkontroll og impulskontroll kan læreren hjelpe eleven til å utforske og smi fram talentene sine, til og med i videregående.

Publisert: 22.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Eksamen avlyst, igjen?

Mange lærere, skoleledere og lærerutdannere har etterlyst endringer av eksamensformene. Ellers er det ikke mulig å gjennomføre fagfornyelsen, mener de. Vil våren 2022 gi skolene en gylden mulighet til å teste ut nye vurderingsformer?

Publisert: 14.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Hva er god kroppsøving?

Hvordan kan innsats vurderes i kroppsøvingsfaget og har det vært et litt for snevert blikk på hva kroppsøvingstimene skal inneholde? I podkasten lærerrommet snakker vi om det nye kroppsøvingsfaget og aktivitetene som skal inn i gymsalene med ny læreplan.

Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Eksamen og vurdering – hva funker?

Hva er egentlig poenget med eksamen? Forteller standpunkt – og eksamenskarakterer ulike ting?

Publisert: 06.11.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Karakterer – skal vi kutte dem ut?

Blir læringen bedre og blir det mindre stress ved karakterfrie skoler?

Publisert: 13.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo