Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (27)
  • Omtale (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (6)
  • Organisering (5)
  • Barnehage (4)
  • Digitalisering (4)
  • Klasseledelse (4)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Mobbing (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Ledelse (2)
  • Motivasjon (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Vurdering (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Lekser (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Språkvansker (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsdirektoratet (31)

Artikkelforfatter

  • Knut Roald (1)
  • Lasse Arntsen (1)
  • May Britt Postholm (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Unni Vere Midthassel (1)
Artikkel

Elevundersøkelsen 2014 – mobbing, krenkelser og arbeidsro

Andelen elever som blir mobbet går ytterligere ned i Elevundersøkelsen i 2014. Samtidig viser undersøkelsen en klar reduksjon i krenkelser og mindre uro i timene.

Publisert: 22.01.2016 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Studieforberedt etter studieforberedende

Spørsmålet som belyses i denne rapporten er om de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring forbereder elevene på overgangen til høyere utdanning.

Publisert: 06.11.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Flerfaglig kompetanse i skolen

Hvordan kan flerfaglig kompetanse i skolen benyttes på best mulig måte?

Publisert: 05.11.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Forsterket alternativt Vg3 for elever uten læreplass

Alternativ Vg3-tilbudene i forsøksfylkene er praksisnære, og de aller fleste elevene tilbringer mer enn halvparten av tiden i bedrift

Publisert: 02.11.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Skyldes nedgangen i mobbingen metodiske effekter?

Da man innførte spørsmål om krenkelser i Elevundersøkelsen i 2013, sank andelen elever som rapporterer om mobbing. NTNU Samfunnsforskning har undersøkt om nedgangen er reell.

Publisert: 29.10.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Naturfagene i norsk skole anno 2015

En ekstern ekspertgruppe oppnevnt av Utdanningsdirektoratet har gjennomgått innholdet i fellesfaget naturfag og de naturvitenskapelige programfagene i videregående skole.

Publisert: 13.08.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Kartlegging av prosjektet «Bedre læringsmiljø»

Hvordan gikk det med skolene som deltok i «Bedre læringsmiljøsatsingen»? Ved hjelp av en spørreundersøkelse ønsket Utdanningsdirektoratet å kartlegge hvordan de opplevde satsingen.

Publisert: 16.07.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Analyser av lærlingundersøkelsen

Rapporten viser svært gode resultater for lærlingene når det gjelder sosial trivsel, motivasjon og støtte på arbeidsplassen.

Publisert: 08.07.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Relasjonsbasert klasseledelse

Forskning på relasjonsbasert klasseledelse hadde som mål å få mer kunnskap om hvordan lærere kan videreutvikle sin kompetanse, og hvilke elementer som er avgjørende for god klasseledelse og positive relasjoner mellom lærer og den enkelte elev.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Hvem deltar i voksenopplæringen?

Hvem deltar i grunnopplæring for voksne, hvordan er opplæringen organisert og hva skjer med de som fullfører utdanningen? Dette er noen av spørsmålene som NOVA har undersøkt i en kartlegging av voksne i grunnopplæringen.

Publisert: 05.06.2013 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagartikkel

Klasseledelse på ungdomstrinnet

Klasseledelse handler om å skape et positivt læringsmiljø, hvor elevene kan konsentrere seg og bli motiverte for læring og utvikling. I dette dokumentet beskrives først bakgrunnen for klasseledelsesbegrepet. Så redegjøres det for hva som kjennetegner god klasseledelse. Den siste delen omhandler hva som kjennetegner skolebasert arbeid med klasseledelse.

Publisert: 15.12.2012 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo