Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (78)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (49)
  • Barnetrinn (25)
  • Barnehage (15)
  • Digitalisering (14)
  • Lese- og skrivevansker (12)
  • Skriving (10)
  • Tester og kartlegging (8)
  • Forskning og metode (7)
  • Muntlig språk (7)
  • Internasjonal forskning (4)
  • Matematikk (4)
  • Norsk (4)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Klasseledelse (2)
  • Lekser (2)
  • Motivasjon (2)
  • Motorikk (2)
  • Organisering (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (78)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (43)
  • Alexandra Halsan (3)
  • Anne Håland † (1)
  • Iris Hansson Myran (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Linda Refvik (1)
  • Trond Egil Toft (1)
  • Trude Hoel (1)
Artikkel

Mener om utdanning – mangler kunnskap

Over hele verden mener både politikere og myndigheter at størrelsen på klassene eller antallet elever per lærer ikke har noe særlig å si for elevenes læring. – Dette går på tvers av hva lærerne selv sier, og disse meningene baserer seg heller ikke på god nok forskning. Kunnskapen man vil få gjennom Two Teachers vil derfor være et veldig viktig bidrag, også internasjonalt, sa professor Peter Blatchford ved University College London da han nylig gjestet Lesesenteret.

Publisert: 12.03.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lesemiljøet i hjemmet avgjørende for barns leseferdigheter

Barn som sjelden blir lest for og med foreldre som leser lite selv, har dårligere forutsetninger når de begynner på skolen enn andre barn.

Publisert: 22.12.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Sliter med mer enn dysleksi

Barn med dysleksi sliter ofte med angst og depresjon i tillegg, men lærerne legger ikke merke til det.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Mange måter å fortelle på

Ofte blir barns fortellerkompetanse vurdert utfra om fortellingene deres er strukturert med innledning, hoveddel og avslutning. Men det finnes mange forskjellige måter å fortelle på, og andre trekk enn struktur er vel så karakteristiske for førskolebarns fortellinger, mener Trude Hoel.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Kan mer om former enn om tall

De første resultatene fra Stavangerprosjektet viser stort sprik i matematikk-kompetansen hos toåringer i norske barnehager. Og de er dårligere på telling enn jevnaldrende i andre land. Men de er hakket bedre i geometri.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Svake lesere sliter mest på skjerm

Elever som leser dårlig på papir, leser enda dårligere på skjerm. Sterke lesere klarer seg mye bedre i overgangen til digitale tekster, viser en ny undersøkelse fra Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.

Publisert: 15.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Språksvake toåringer faller utenfor i lek

2-åringer som har svake språklige ferdigheter fungerer langt dårligere i lek enn sine jevnaldrende, og faller derfor utenfor sosialt. Det viser en ny studie fra Stavangerprosjektet.

Publisert: 05.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hva skjer med oss når vi leser på skjerm?

Det å lese påvirker oss på mange måter. Forskning antyder at det å lese skjønnlitteratur kan gjøre oss mer empatiske og hjelpe oss til å utvikle sosiale ferdigheter. Men har det noe å si for leseropplevelsen om vi leser på papir eller på skjerm? Det vil forskerne finne ut.

Publisert: 17.09.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Svak motorikk hos toåringer kan bety svak matematisk utvikling

Toåringer som er svake motorisk har også svake matematikkferdigheter, viser norsk studie. Denne kunnskapen vil gjøre det enklere for barnehagelærere å oppdage at barn kan trenge ekstra hjelp.

Publisert: 10.09.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Førsteklassingene bør lære alle bokstavene før jul

Norske førsteklasser bruker ett år på å lære bokstavene. Men all forskning viser at det er best å lære bokstavene så raskt som mulig.

Publisert: 11.08.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Gutter mindre interessert i språkaktiviteter i barnehagen

En studie fra Stavangerprosjektet viser at språkaktivitetene i barnehagen fenger jenter mer enn gutter. Guttene kan derfor få mindre språklig stimulering og møte skolen med dårligere forutsetninger enn jentene.

Publisert: 10.08.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

På sporet: Tidlig innsats virker

Etter ett år med På Sporet er forskerne ved Lesesenteret enige: Tidlig innsats virker for å oppdage og hjelpe elever med lese- og skrivevansker.

Publisert: 19.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Dataspel kan fange opp dysleksi hos minoritetselevar

Minoritetselevar er overrepresenterte i spesialundervisninga, men likevel får nesten ingen i denne gruppa ei dysleksidiagnose. Dermed kan mange gå glipp av viktig hjelp. No undersøker forskarane i På Sporet-prosjektet om eit dataspel kan fange opp minoritetselevar som har dysleksi.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Språkstimulering i barnehagen: Slik fenger du guttene

Førsteamanuensis Trude Hoel gir råd om hvordan barnehagepersonalet kan nå frem til guttene i større grad.

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Blinde flekker i vurdering av barns språk

Ny forskning ved Lesesenteret stiller spørsmål ved et kjent internasjonalt vurderingsredskap: Er det godt nok for å kunne vurdere norske barns språk- og fortellerkompetanse?

Publisert: 29.04.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Jenter har bedre motorikk enn gutter

Fersk forskning viser at forskjellen mellom gutter og jenters motoriske ferdigheter ikke alltid er like klar og stereotypisk som først hevdet.

Publisert: 18.06.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Elever skriver bedre med modelltekster

Ny forskning ved Lesesenteret viser at bruk av modelltekster i undervisningen gir elever inspirasjon og kunnskap til å skrive gode tekster i alle fag – helt i tråd med revisjonen av Kunnskapsløftet.

Publisert: 31.03.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hvorfor leser vi dårligere på skjerm?

Å lese på skjerm gir mer hjernestress enn om samme tekst formidles på papir. Klikking og rulling stjeler oppmerksomheten. Muligheten for at teknologien svikter, skaper usikkerhet.

Publisert: 03.02.2014 Hentet fra Lesesenteret
  • «
  • …
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo