Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (78)
  • Omtale (11)
  • Blogg (10)
  • Fagartikkel (5)
  • Kronikk (3)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (64)
  • Barnetrinn (29)
  • Barnehage (20)
  • Digitalisering (19)
  • Lese- og skrivevansker (15)
  • Skriving (12)
  • Tester og kartlegging (10)
  • Muntlig språk (9)
  • Forskning og metode (8)
  • Norsk (6)
  • Internasjonal forskning (5)
  • Klasseledelse (5)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Matematikk (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Motivasjon (3)
  • Norsk som andrespråk (3)
  • Organisering (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Lek (2)
  • Lekser (2)
  • Læremidler (2)
  • Motorikk (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Selvregulering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (107)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (47)
  • Alexandra Halsan (4)
  • Anne Håland † (3)
  • Edle Bentsen (2)
  • Iris Hansson Myran (2)
  • Per Henning Uppstad (2)
  • Trude Hoel (2)
  • Atle Skaftun (1)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Kolbjørn Brønnick (1)
  • Kristin Sunde (1)
  • Linda Refvik (1)
  • Margunn Mossige (1)
  • Monica Gundersen Mitchell (1)
  • Stefan Samuelson (1)
  • Trine Mathisen Gilje (1)
  • Trond Egil Toft (1)
  • Unni Fuglestad (1)
Artikkel

Barns fortellerkunnskap bør bevares i skolen

I barnehagen lærer barn å fortelle med uttrykk, engasjement og innlevelse. Når barna begynner på skolen, legger lærerne ofte mer vekt på hvordan fortellingen er bygget opp. Men fortellerkompetansen barna har med seg fra barnehagen er viktig og verdifull, og bør tas bedre vare på i skolen, mener førsteamanuensis Trude Hoel ved Lesesenteret.

Publisert: 06.05.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Førsteklassinger kan lese som eksperter

Med litt hjelp kan seksåringer lese tekster på samme måte som voksne litteraturvitere.

Publisert: 22.04.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Kartleggingsprøvene er gjennomført – hva så?

Du har gjennomført kartleggingsprøven i lesing på 1., 2. eller 3. trinn. Nå ser du hvilke elever som har problemer, og hva de strever med. Men hvordan kan du som lærer best hjelpe dem videre? ”Når skriftspråket blir utfordrende” fra Lesesenteret er et omfattende hefte med praktiske og forskningsbaserte råd for å følge opp elever som strever.

Publisert: 13.04.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Viktig å huske om kartleggingsprøvene

Kartleggingsprøvene i lesing gjennomføres nå på skoler over hele landet. Det er viktig å huske på at kartleggingsprøvene er utviklet for å identifisere de svakeste elevene. Derfor må man forberede elevene på prøvene på riktig måte.

Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Mener om utdanning – mangler kunnskap

Over hele verden mener både politikere og myndigheter at størrelsen på klassene eller antallet elever per lærer ikke har noe særlig å si for elevenes læring. – Dette går på tvers av hva lærerne selv sier, og disse meningene baserer seg heller ikke på god nok forskning. Kunnskapen man vil få gjennom Two Teachers vil derfor være et veldig viktig bidrag, også internasjonalt, sa professor Peter Blatchford ved University College London da han nylig gjestet Lesesenteret.

Publisert: 12.03.2016 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Two teachers: Skal forske på effekten av økt lærertetthet

Hva betyr lærertetthet for elevenes læring og læringsmiljø? Dette er et spørsmål som har vakt stor interesse og mye engasjement de siste årene, men hvor forskningen spriker i forskjellige retninger. Two Teachers er ett av to store forskningsprosjekter som skal undersøke effekten av økt lærerthetthet for norske elever.

Publisert: 04.03.2016 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Hva er egentlig dysleksi?

Det antas at 5 til 10 prosent av nordmenn har den typen lese- og skrivevansker som karakteriseres som dysleksi. Men selv om de fleste har en oppfattelse om hva dysleksi kan dreie seg om, og selv om flere organisasjoner tilbyr forskjellige beskrivelser av dette vanlige lese- og skriveproblemet, finnes det ingen klar vitenskapelig definisjon på hva dysleksi faktisk er. – Det er på tide å komme med nye hypoteser slik at vi kan bringe forskningen videre, sier professor Finn Egil Tønnessen ved Lesesenteret.

Publisert: 23.12.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lesemiljøet i hjemmet avgjørende for barns leseferdigheter

Barn som sjelden blir lest for og med foreldre som leser lite selv, har dårligere forutsetninger når de begynner på skolen enn andre barn.

Publisert: 22.12.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Sliter med mer enn dysleksi

Barn med dysleksi sliter ofte med angst og depresjon i tillegg, men lærerne legger ikke merke til det.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Mange måter å fortelle på

Ofte blir barns fortellerkompetanse vurdert utfra om fortellingene deres er strukturert med innledning, hoveddel og avslutning. Men det finnes mange forskjellige måter å fortelle på, og andre trekk enn struktur er vel så karakteristiske for førskolebarns fortellinger, mener Trude Hoel.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Kan mer om former enn om tall

De første resultatene fra Stavangerprosjektet viser stort sprik i matematikk-kompetansen hos toåringer i norske barnehager. Og de er dårligere på telling enn jevnaldrende i andre land. Men de er hakket bedre i geometri.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Svake lesere sliter mest på skjerm

Elever som leser dårlig på papir, leser enda dårligere på skjerm. Sterke lesere klarer seg mye bedre i overgangen til digitale tekster, viser en ny undersøkelse fra Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.

Publisert: 15.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Språksvake toåringer faller utenfor i lek

2-åringer som har svake språklige ferdigheter fungerer langt dårligere i lek enn sine jevnaldrende, og faller derfor utenfor sosialt. Det viser en ny studie fra Stavangerprosjektet.

Publisert: 05.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Hva skjer med oss når vi leser på skjerm?

Det å lese påvirker oss på mange måter. Forskning antyder at det å lese skjønnlitteratur kan gjøre oss mer empatiske og hjelpe oss til å utvikle sosiale ferdigheter. Men har det noe å si for leseropplevelsen om vi leser på papir eller på skjerm? Det vil forskerne finne ut.

Publisert: 17.09.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Svak motorikk hos toåringer kan bety svak matematisk utvikling

Toåringer som er svake motorisk har også svake matematikkferdigheter, viser norsk studie. Denne kunnskapen vil gjøre det enklere for barnehagelærere å oppdage at barn kan trenge ekstra hjelp.

Publisert: 10.09.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Førsteklassingene bør lære alle bokstavene før jul

Norske førsteklasser bruker ett år på å lære bokstavene. Men all forskning viser at det er best å lære bokstavene så raskt som mulig.

Publisert: 11.08.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Gutter mindre interessert i språkaktiviteter i barnehagen

En studie fra Stavangerprosjektet viser at språkaktivitetene i barnehagen fenger jenter mer enn gutter. Guttene kan derfor få mindre språklig stimulering og møte skolen med dårligere forutsetninger enn jentene.

Publisert: 10.08.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

På sporet: Tidlig innsats virker

Etter ett år med På Sporet er forskerne ved Lesesenteret enige: Tidlig innsats virker for å oppdage og hjelpe elever med lese- og skrivevansker.

Publisert: 19.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Dataspel kan fange opp dysleksi hos minoritetselevar

Minoritetselevar er overrepresenterte i spesialundervisninga, men likevel får nesten ingen i denne gruppa ei dysleksidiagnose. Dermed kan mange gå glipp av viktig hjelp. No undersøker forskarane i På Sporet-prosjektet om eit dataspel kan fange opp minoritetselevar som har dysleksi.

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Språkstimulering i barnehagen: Slik fenger du guttene

Førsteamanuensis Trude Hoel gir råd om hvordan barnehagepersonalet kan nå frem til guttene i større grad.

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Lesesenteret
  • «
  • …
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo