Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (18)

Artikkeltema

  • Språkvansker (10)
  • Barnehage (4)
  • Utviklingsforstyrrelser (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Muntlig språk (3)
  • Norsk som andrespråk (3)
  • Tester og kartlegging (3)
  • Kognitive vansker (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Norsk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (18)

Artikkelforfatter

  • Kari-Anne B. Næss (3)
  • Anne-Lise Rygvold (2)
  • Liv Inger Engevik (2)
  • Marianne Klem (2)
  • Marianne Lind (2)
  • Marie-Lisbet Amundsen (2)
  • Per Einar Garmannslund (2)
  • Silje Hokstad (2)
  • Ane Hestmann Melle (1)
  • Anne Grethe Mjøberg (1)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Bjørg Solsvik Åvitsland (1)
  • Bodil Nordbø (1)
  • Bård Uri Jensen (1)
  • Dorthe Hansen (1)
  • Eli Anne Eiesland (1)
  • Gisela Håkansson (1)
  • Hilda Sønsterud (1)
  • Ingvild Røste (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Karoline Hoff (1)
  • Line Haaland-Johansen (1)
  • Linn Stokke Guttormsen (1)
  • Magne Skibsted Jensen (1)
  • Melaine Kirmess (1)
  • Monica I. N. Knoph (1)
  • Rune Andreassen (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
  • Tiri Bergesen Schei (1)
  • Torunn Einbu (1)
  • Yulia Rodina (1)
  • Yuliya Haugland (1)
Fagfellevurdert

Stammebehandling av barnehagebarn: norske logopeders praksis

Hvilke overveielser bør ligge til grunn for valg av behandlingstilnærming for barnehagebarn som stammer?

Publisert: 15.05.2019 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2019
Fagfellevurdert

Norske normer for OASES-A - et kartleggingsverktøy for voksne som stammer

OASES er et kartleggingsverktøy som har til hensikt å kartlegge hvordan ulike sider av en persons liv påvirkes av stamming. I denne artikkelen presenteres en oppsummering av normeringsarbeidet for OASES for voksne (OASES-A).

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2018
Fagfellevurdert

Tidlig språkkartlegging, til barnets beste?

Argumentene som brukes for eller mot språkkartlegging i barnehagealder har ofte grunnlag i ulike faglige og ideologiske ståsteder, og debatten domineres gjerne av polariserte ytterpunkter.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 4/2018
Fagfellevurdert

Kartlegging av narrative ferdigheter hos simultant tospråklige: Evaluering av LITMUS-MAIN verktøy

I denne artikkelen undersøker Yulia Rodina et nytt instrument, LITMUS-MAIN, som er utviklet spesielt for å kartlegge narrative ferdigheter hos tospråklige førskole- og skolebarn. Hva slags potensiale har LITMUS-MAIN?

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2018
Fagfellevurdert

Barn med ADHD og språkvansker i barnehagen. Hvordan fremstår de, og hvordan kan de forstås?

ADHD og språkvansker forekommer ofte sammen. I denne artikkelen vil vi sette lys på kjennetegn for begge vansker, hva som kan karakterisere sameksistens og hvordan man kan identifisere og skille vanskene fra hverandre. Vi ser også på felles kognitive årsaksfaktorer og noen prinsipper for pedagogisk tilrettelegging ibarnehagen.

Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2018
Fagfellevurdert

Prioriteres språkstimulering i opplæringstilbudet til 3. klasse-elever med Down syndrom?

Språklige ferdigheter virker inn på mulighetene til sosial samhandling, selvbestemmelse og aktiv deltakelse i lek- og læringssituasjoner. Barn med Down syndrom er i risiko for utvikling av språkvansker og har derfor behov for tilpassede og systematiske språkstimuleringstiltak. Vi vil i denne artikkelen se nærmere på hvilke prioriteringer som gjøres knyttet til språkstimuleringstiltak for barn med Down syndrom.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Fagfellevurdert

Leseferdigheter hos norske andreklassinger med ulik språklig bakgrunn

I motsetning til de minoritetsspråklige elevene som eksponeres for to språk, blir utenlandsadopterte etter adopsjon eksponert for bare ett språk (norsk) på linje med kontrollgruppen. I tillegg er adoptivforeldrene i denne studien enspråklig norske. Det bidrar til en mer omfattende eksponering for norsk enn mange av de minoritetsspråklige elevene som kommer fra en bakgrunn der foreldrene ikke har de samme mulighetene til å stimulere opplæringsspråket.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Fagfellevurdert

Innhold i bildebeskrivelser: Normalspråklig variasjon hos voksne

For å kartlegge språk- og kommunikasjonsferdigheter hos personer med språkvansker på en best mulig måte trenger vi et bredt grunnlag av observasjoner. Både strukturerte, formelle tester og friere former for språkproduksjon som fortellinger og beskrivelser gir oss informasjon om språk- og kommunikasjonsvanskene hos den enkelte.

Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017
Fagfellevurdert

Hva er en grevlingby? En undersøkelse av hvordan nylagde sammensetninger fortolkes av personer med og uten afasi

Sammensetning er en orddanningsprosess der to eller flere ord kombineres til et nytt ord, som for eksempel gardinstang, blåbær, vaskekjeller. Siden sammensetninger er så vanlige, er det viktig å kunne lage og forstå denne typen ord for å kunne delta fullt ut i kommunikasjon med andre.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2017
Fagfellevurdert

Studiestrategier hos første års bachelorstudenter med dysleksi

Studenter med dysleksi er en heterogen gruppe som varierer med hensyn til strategibruk. Studentene støtter seg ofte til et fåtall strategier som de opplever å ha godt utbytte av. Disse strategiene er lydbok, notater i form av tegninger og tankekart og det å konferere med medstudenter (nøkkelstrategier).

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 04/2017
Svensk — Fagfellevurdert

Språkstörning – med utgångspunkt i grammatiska utvecklingsstadier

Barn med språkforstyrrelser har problemer med å tilegne seg førstespråket sitt - til tross for normal hørsel og normale kognitive evner. Tverrspråklig forskning om grammatiske problemer har vist at problemene ser ulike ut i ulike språk.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2017
Fagfellevurdert

Glem ikke morfemet i leseopplæringen

– det spiller en viktig rolle for leseforståelsen.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2017
Fagfellevurdert

Vokabularstimuleringstiltak for barn med Down syndrom: Hva sier forskningen?

Vokabular synes å være av avgjørende betydning for hvordan barn med Down syndrom utvikler seg og fungerer innenfor en rekke områder, som f.eks. språk- og leseferdigheter, sosial fungering samt kvaliteten på inkluderingen i skolen.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2017
Fagfellevurdert

Interaktion mellem logopæd, forældre og barn ved præsentation af sprogaktiviteter

Denne artikkelen setter fokus på logopeders interaksjon med foreldre og barn om aktiviteter til språktrening i hjemmet. Ut fra en konversasjonsanalytisk tilnærming undersøker Dorthe Hansen to forskjellige måter å presenterer språkaktiviteter på i interaksjonen mellom de tre partene.

Publisert: 01.10.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2016
Fagfellevurdert

Mestring og trivsel hos elever med minoritetsbakgrunn i skoler der majoritetsspråklige elever er i flertall

Elever med språklig minoritetsbakgrunn trives noe dårligere på ungdomsskolen, har mindre tro på egen mestring og sliter mer med utsettelsesatferd enn majoritetselever.

Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 4/2015
Fagfellevurdert

Stemmestress og konsekvenser for lærerstudenten

God stemmebruk er en avgjørende profesjonell kompetanse for alle lærere. Opplæring og veiledning i vokal formidling og profesjonell stemmetrening er imidlertid ikke lenger en obligatorisk del av lærerutdanningen. I denne artikkelen retter vi søkelyset på lærerstudenters stemmebruk.

Publisert: 02.03.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2016
Fagfellevurdert

Spesifikke språkvansker – en begrepsavklaring

Denne artikkelen gir en kort oversikt over fagfeltet spesifikke språkvansker per i dag.

Publisert: 09.02.2016 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2016
Fagfellevurdert

Leseferdigheter og motivasjon for lesing på ungdomstrinnet

En høy andel av elevene i ungdomstrinnet har  liten mestringstillit  til lesing og guttene scorer dårligst. Skolens utfordring blir å finne fram til lesestoff som er tilpasset elevenes lesenivå, samtidig som det motiverer til videre lesing.

Publisert: 19.08.2015 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo