Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (34)

Artikkeltema

  • Barnehage (7)
  • Forskning og metode (6)
  • Digitalisering (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (3)
  • Lek (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Ledelse (2)
  • Motivasjon (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Religion/etikk/filosofi (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Motorikk (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (34)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (25)
  • Ida Vikseen Larsen (2)
  • Katrine Aakrann Ziesler (1)
  • Kjersti Lassen (1)
  • Nina Eriksen (1)
Omtale

Frafallsstudie med overraskende funn

Medelever er avgjørende for elevers motivasjon på flerkulturelle videregående skoler, ifølge fersk studie.

Publisert: 15.09.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

– Vi vet for lite om barn og unges digitale hverdagsliv

Halla B. Holmarsdottir skal undersøke hvordan teknologi påvirker barn og unges liv.

Publisert: 08.03.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Barnehagen som samfunnsinstitusjon

Barnehagen er et konglomerat av biter som veldig mange vil mene noe om.

Publisert: 12.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Risikolek for de yngste

Første norske doktorgrad om risikolek for ett til treåringer i barnehage.

Publisert: 09.03.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Kreativitet i skolen

Lærere får tips til hvordan skolen kan bli mindre kjedelig.

Publisert: 31.01.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Lærerstyrte skriveprosesser

Ny doktorgrad viser at lærerne ikke bare bør gi elevene skriverammer eller modelltekster, men la skrivearbeidet inngå i en lærerstyrt prosess på skolen

Publisert: 19.01.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Lek for lekens egen skyld

Hun ønsker å vise hvordan voksne kan beskytte, bekrefte og berike barns spontane lek i barnehagen.

Publisert: 19.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Individuell veiledning på barnetrinnet

Ny doktoravhandling om hva læreren gjør når elevene arbeider individuelt i norsktimene.

Publisert: 21.06.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Skolebasert kompetanseutvikling

Høgskolelektor Unni Høsøien gir tips til utviklingsprosess på egen arbeidsplass.

Publisert: 27.04.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Nynorsk barnelitteratur i barnehagen

Studenter som har arbeidet med nynorske barnebøker, blir mer positive til å lese nynorsk barnelitteratur i barnehagen senere.

Publisert: 04.04.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Kulturarv, tradisjoner og verdier

Førstelektor Halldis Breidlid skriver om hvordan kulturarv og verdier forstås og framstilles i skolens sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 28.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Digital dømmekraft

Når barn og unge er heldigitale, må arbeidet med digital dømmekraft også være en naturlig del av skolehverdagen.

Publisert: 20.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Om ungdom og utenforskap i Norden

Av Nordens nesten fem millioner innbyggere i alderen 16-29 år, er det en urovekkende andel som faller utenfor. Hvordan kan man motvirke at unge mennesker som hopper av utdannelsesløp, sliter med å komme inn på arbeidsmarkedet, og mister fotfestet?

Publisert: 07.12.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Den filosofiske boksen

Skal barn kunne filosofere i barnehagen, trenger de både begrepskort, terninger og loggbøker.

Publisert: 18.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Rådgivning i skole og barnehage

I tillegg til direkte samtaler med barn og elever, mener førstelektor Adam Vogt at kollegaveiledning og foreldrerådgivning er svært aktuelle former for rådgiving.

Publisert: 02.11.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

En mer menneskelig matematikk

Ved å bringe matematikkhistorie inn i matematikkundervisningen kan faget blir mer menneskelig og interessant for noen elever.

Publisert: 20.10.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Helhetsperspektiv på motorikk

Skal barn og unge kunne delta i aktiviteter sammen med andre, må de mestre motoriske ferdigheter.

Publisert: 07.09.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Kjærlighet i barnehagen

Stipendiat Teresa Aslanian mener alt som foregår i barnehagen har å gjøre med kjærlighet, men det snakkes ikke om den.

Publisert: 18.08.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Kroppsøvingens tidsaktuelle utfordringer

Ny bok drøfter kroppsøvingsfaget vurderingsordning, det økede fokuset på fair play, spiseforstyrrelser og kroppsøving som dannelsesfag.

Publisert: 31.05.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo