Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Skriving (4)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Engelsk (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Naturfag (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Skrivesenteret (6)

Artikkelforfatter

  • Erik Knain (1)
Fagartikkel

Skriving knyttet til praktisk arbeid i naturfag

Å skrive forsøksrapporter i forbindelse med forsøk og ulike former for feltarbeid er en sentral del av tekstarbeidet i naturfag.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Fagartikkel

Lesson Study som metode i skolebasert kompetanseutvikling

Lesson Study kan være en god innfallsvinkel til arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling innenfor ett eller flere av satsingsområdene i Ungdomstrinn i utvikling.

Publisert: 24.06.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Fagartikkel

Sirkelen for undervisning og læring

Eksplisitt skriveopplæring har blitt et fyndord i mange sammenhenger, men spørsmålet er hvordan vi kan få til en eksplisitt skriveopplæring i praksis.

Publisert: 24.06.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Fagartikkel

Tenkeskriving på ungdomstrinnet

Tenkeskriving er en utforskende form for skriving. Formålet er å reflektere, få ideer eller å arbeide seg gjennom et fagstoff.

Publisert: 26.05.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Fagartikkel

Skriving i engelsk og fremmedspråk

For engelsk- og fremmedspråksopplæringen handler det om å gi elevene en helthetlig og meningsfull skriveundervisning som går utover det å ensidig fokusere på grammatikk og utvikling av ordforråd.

Publisert: 26.04.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Fagartikkel

«Skriveopplæring? Nei, det får norsklærer’n ta seg av!»

Denne praksisfortellingen handler om hvordan en 1-10 skole kom i gang med den skolebaserte kompetanseutviklingen på området skriving.

Publisert: 17.03.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo