Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (6)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Engelsk (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Naturfag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • UiT Norges arktiske universitet (6)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Andersen (1)
  • Lise Lotte Henriksen (1)
  • Stig Brøndbo (1)
Omtale

25 millioner til forskning på barn og unges psykiske helse

RKBU Nord har fått midler til forskningsprosjekter som skal bidra til å tette kunnskapshull innen psykisk helse hos barn og unge.

Publisert: 28.01.2019 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

Grunnskolelærerutdanningen får penger til nytt prosjekt

Etter tre forsøk får endelig Lærerutdanninga tilskudd fra Forskningsrådets program FINNUT. Til høsten starter LAB-TEd opp.

Publisert: 07.11.2018 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

Norsk-russisk samarbeid skal gi betre barnehagelærarar

Både dei norske og dei russiske barnehagelærarstudentane fikk kultursjokk etter å ha besøkt barnehagar i dei respektive landa. No skal desse erfaringane bidra til å gjere barnehagelærarutdanninga meir internasjonal.

Publisert: 22.12.2017 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

Aktualiserer barnevernets rollekompleksitet i små distriktskommuner

Kan barns rettssikkerhet ivaretas av små barneverntjenester? Og hjelper det med interkommunalt samarbeid om store tjenester?

Publisert: 28.11.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

– Er utfordrende barn skolens avfall?

Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten.

Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

Dysleksistudien i Tromsø

Dysleksi ikke er begrenset til skriftspråkvansker. Longitudinelle studier har vist at barn som senere får lese- og skrivevansker har en rekke karakteristiske ”symptomer” allerede i førskolealder.

Publisert: 06.01.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo